
 

 
 

Álobjektivitás 
és 

tárgyi tévedések 
A német közmédia Magyarország-képe 2021-ben 

  



1 

 

Bevezetés 
Magyarország, s azon belül a magyar közmédia ellen számos támadás történt az elmúlt 

években. Várhatóan a választási kampányban vagy a brüsszeli jogállamisági vizsgálódások 

részeként sűrűsödni fognak a hasonló kritikák. Sokszoros tapasztalat, hogy olyanok ítélik el a 

magyar közmédiát, akik nem is követik műsorait, mégis rendkívül jól értesültek annak 

állítólagos problémáiról. A támadásokat, abszurd módon, épp a közszolgálati médiumokat 

összefogó szervezet, az Európai Műsorsugárzók Uniója (EBU) vezeti. A szervezet számos 

egyoldalú, célzott támadást intézett tagszervezete, a magyar közszolgálati médiaszolgáltató 

ellen: 

• a 2021. november 22-én megjelent EBU News Reportban a magyar közmédia 

rendszerét több kritikával is illették, de a „tisztességes eljárás” alapszabályait sem 

tartották be. A közmédia munkatársai közül senkivel sem vették fel a kapcsolatot a 

jelentés elkészítésekor, csak az ellenzéki 444 újságírójával.1 

• Delphine Ernotte Cunci, az EBU elnöke, 2022. január 12-én, egy rendezvényen2 a 

nyitóbeszédében jelentette ki, hogy Magyarországon a közmédia függetlensége 

veszélyben van, és a politika befolyása miatt szerinte hazánkban sérül a független és 

befolyásmentes működés követelménye.3 A francia vagy a német közmédia kapcsán 

hasonlót nem említett. 

• „A szabad sajtó létfontosságú a koronavírus-járvány idején” címmel jelent meg 2020 

áprilisában a Svéd Rádió vezérigazgatójának blogbejegyzése a sajtószabadság 

világnapjának alkalmából az EBU oldalán. Az írásában megemlítette Magyarországot 

is, mint aggasztó példát Japán, Thaiföld és Kambodzsa mellett, ahol veszélybe kerül 

szerinte a koronavírus-intézkedések következtében a sajtószabadság és a 

véleménynyilvánítás szabadsága.4 

A magyar médiahelyzetet érő számtalan liberális kritikáról többször kiderült már, hogy 

ténybeli tévedéseken alapul, az ideológia bennük felülírja a valóságot, illetve képmutató, 

hiszen a Magyarországon számonkért „függetlenobjektivitásnak” egyáltalán nem felel meg. A 

Nézőpont Intézet arra vállalkozott, hogy elemzi a magyar nemzeti oldal elé mintául állított 

német közszolgálati média minőségét a Magyarországról szóló, 2021-es tudósítások alapján. 

Az alapos elemzés során kigyűjtöttük az összes híranyagot és azok leiratait vizsgáltuk 

különböző szempontok szerint. Álobjektivitást és tárgyi tévedéseket találtunk. 

1. Álobjektivitás 
A német közmédia rendszeresen azzal támadja a magyar közszolgálati médiaszolgáltatót, 

hogy az egyoldalúan és torzítva számol be a valóságról.5 Az objektív tájékoztatási 

tevékenységre a német közmédia saját tevékenységét ajánlja, amelyet az EBU is példásnak 

 
1 https://hirado.hu/belfold/cikk/2021/12/01/a-kozmedia-visszautasitja-az-ebu-alaptalan-megallapitasait 
2 a rendezvény címe: France „Télévisions : Télés, visions publiques ! Visions on public TV - Looking at the 

future of public television in Europe” 
3 https://www.ebu.ch/news/2022/01/ebu-president-and-france-televisions-ceo-delphine-ernotte-cuncis-welcome-

speech-at-teles-visions-publiques 
4 https://www.ebu.ch/news/2020/04/free-press-vital-during-the-coronavirus-pandemic 
5 https://www.zdf.de/nachrichten/video/panorama-armut-ungarn-tabuthema-100.html 



2 

 

tart. Ezzel szemben a tények teljes más képet mutatnak. Kijelenthető: a német közszolgálati 

csatorna 2021-ben Magyarországgal foglalkozó tudósításai egyoldalúak voltak és torzítva 

számoltak be a valóságról, az objektivitáshoz semmi közük. Ezt a jelenséget, a saját 

objektivitásra hivatkozó szubjektivitást nevezzük a következőkben fake-, illetve 

álobjektivitásnak. 

Annak érdekében, hogy a fenti állítást tényekkel támasszuk alá, a Nézőpont Intézet a két 

német közszolgálati televízió-csatorna, az ARD és a ZDF, 2021-es összes adásából a 

Magyarországgal, a magyar politikával és Orbán Viktor miniszterelnök tevékenységével 

foglalkozó műsorokat szemlézte és elemezte.6 

1.1. A német közmédia érdeklődésének hullámzása 

A Magyarországgal foglalkozó műsorok időbeli eloszlása hullámzó volt. Előfordultak benne 

hónapok, amikor különösen sok adásban szerepelt Magyarország, ilyen volt mindkét német 

tv-csatornánál kiemelkedően a 2021-es év júniusa, a gyermekvédelmi törvény elfogadása: 

506adással az összes érintett 126 adásból az egész évre vetítve. Ebből 99 adást a ZDF 

sugárzott, s 27 adást az ARD. Különösen elgondolkodtató, hogy a 126 tudósításból kettő 

gyermekeknek szóló Magyarország-ellenes „felvilágosítás” volt. 

Az ARD-nél márciusban, augusztusban és decemberben egyáltalán nem történt említés 

magyarországi politikai témákról. A ZDF csatornánál kevés műsorban említették 

Magyarországot januárban, áprilisban, májusban, szeptemberben, novemberben és 

decemberben. Egy-egy konkrét, aktuális magyarországi esemény volt szinte mindig a 

műsorok kiváltó oka, amelyeket aztán sokszor, ismételten tárgyaltak. 

Hónap Magyarországgal kapcsolatos adások száma 

Január 3 

Február 7 

Március 17 

Április 3 

Május 3 

Június 50 

Július 18 

Augusztus 4 

Szeptember 6 

Október 10 

November 3 

December 2 

Összesen 126 

1. ábra: A német közmédia Magyarországgal kapcsolatos híranyagainak havi bontása (2021) 

A sugárzott tv-műsorok nagyrészt napi hírműsorok voltak mindkét csatornánál, de 

szórványosan egyéb műsorok is előfordultak Magyarország témájában. Az ARD csatornánál a 

mindennapos Tagesschau esti hírműsorban szerepeltek magyar témák a legtöbbször: összesen 

6 adásban. A ZDF-nél szintén a szokásos hírműsorokban esett a legtöbb említés 

 
6 A videók elérhetők az ARD és a ZDF honlapján: https://www.ard.de és https://www.zdf.de 



3 

 

Magyarországról, a legtöbbször a „heute in Europa”, a „heute Journal”, a „heute Nachrichten” 

műsorokban. 

1.2. A német közmédia tematikus szelekciója 

Az érdeklődés változó intenzitása mellett a témaválasztások is bizonyítják, hogy a mintául 

állított német közmédia szelektíven foglalkozik Magyarországgal. A gyermekvédelmi 

törvényre irányuló kiemelt figyelem érthető, de aránytalansága mégis szembetűnő. Az egyes 

ügyeknek szentelt érthetetlenül nagy figyelem mellett számos fontos kérdéssel nem 

foglalkozott a német közmédia. A koronavírus elleni intézkedések társadalmi elfogadottsága, 

s ezzel párhuzamosan az utcai tiltakozás elmaradása, vagy a gazdasági növekedés, illetve a 

koronavírus okozta nehézségek kinövése, vagy éppen a családbarát intézkedések mind-mind 

elkerülték a német közmédia figyelmét. Az alábbiakban azt gyűjtöttük össze, mit tartottak 

fontosnak. 

1.2.1. Médiahelyzet egyoldalú kritikája 

Több adás is foglalkozott a Klubrádió mint „az egyik utolsó független magyar rádióadó” 

(ARD Tagesschau, 2021.02.15.) frekvenciaszerződésének lejártával (illetve a német közmédia 

nyelvén az „adások beszüntetésével”). Viviane Reding volt uniós biztos (Luxemburg) kemény 

hangú interjúban bírálta a magyar sajtószabadság helyzetét ebből az alkalomból, amelyet 

ellenvélemény nélkül közöltek le. 

Szó volt az egyik adásban a „Nyomtass te is!” szélsőbaloldali gerillaújság magyarországi 

önkéntes terjesztéséről. (ARD Mittagsmagazin, 2021.04.08.) „A Riporterek határok nélkül 

szervezet Orbánt a sajtószabadság legnagyobb ellenségeinek a listájára tette, noha 

Magyarországon nem gyilkolják meg vagy börtönzik be az újságírókat.” (ARD Tagesschau, 

2021.07.05.) Készült gyermekeknek egy animációs oktatófilm is általában a 

sajtószabadságról. (ZDF Logo! Was ist Pressefreiheit? 2021.07.05.) Szóba került máshol, 

hogy „az index.hu újságírói felmondtak, miután elbocsátották a főszerkesztőjüket”. (ZDF 

heute in Europa, 2021.10.04.). Az index körül kialakult komplex szituációra, például 

Simicska Lajos szerepére, természetesen nem tért ki a propaganda-műsor. 

Több adás foglalkozott a Pegasus szoftver magyarországi használatával és „leleplezésével”. A 

ZDF úgy tálalta a magyar híreket a német tv-nézők elé, hogy „a sajtószabadság módszeres és 

lopakodó leépítését észlelik a megfigyelők”, hangsúlyozva Ursula von der Leyen kritikáját is, 

az állítólagos „lehallgatási ügy” kapcsán, amely a Bizottság elnöke szerint „szembemegy az 

EU sajtószabadsággal kapcsolatos szabályával.” (ZDF heute 19:00 Uhr, 2021.07.19.). A 

magyar médiapiaci viszonyok sokszínűségét, a kormánykritikus és kormánybarát média 

kiegyenlített elérési lehetőségeit egyik tudósítás sem említette.  

1.2.2. Koronavírus témái 

A műsorok beszámoltak a Szputnyik V és a Sinopharm oltóanyag beszerzéséről, mint Orbán 

különutas megoldásairól. Ugyan megemlítik több alkalommal is, hogy Magyarországon, 

Európában a második legmagasabb az oltási arány (ZDF heute in Europa, 2021.03.19.), de Dr. 

Kiss Csaba erdőkertesi háziorvos esetéről is szinte mindig beszámolnak, aki megtagadta a 

kínai vakcina beadását, és ezért megbüntették. 



4 

 

Arról is szó volt a műsorokban, hogy Magyarország példáját követve több más középkelet-

európai ország, sőt Ausztria is fontolgatta a Szputnyik V beszerzését. Később szó volt a lazító 

intézkedésekről, az oltási igazolványról, és arról, hogy a Szputnyikkal oltottak kártyáját 

külföldön nem fogadják el sok helyen. A magyar baloldal keleti oltóanyagokkal szembeni 

küzdelméről és így az oltástípusok elleni fellépéséről természetesen nem esett szó. 

Egy decemberi műsorban összesítették a magyar COVID-halálozásokat. A decemberi 

helyzetről meglehetősen egyoldalú kritikával ezt mondták: „Most Budapesten karácsonyi 

vásár van, kevesen hordanak maszkot, a vásárba oltási igazolvánnyal be lehet menni. Orbán 

Viktor nem akar a kijárási korlátozásokkal népszerűtlenné válni a jövő évi választások előtt. 

Ehelyett kampányszerűen a harmadik oltást szorgalmazza.” (ZDF heute in Europa, 

2021.12.06.) A politikai kritika mellett mintha egyben a turisztikai vonzerejét is támadná 

Budapestnek egy-egy ilyen beszámoló. 

1.2.3. A gyermekvédelmi törvény 

Kétségkívül ez a téma kapta a legtöbb figyelmet a német tv-csatornáktól, és ennek 

megfelelően ezzel foglalkozott a legtöbb műsor is: az összes vizsgált adás 44 százaléka. 

Ehhez a témakörhöz tartozott a müncheni stadion tervezett szivárványszínű kivilágítása a 

német-magyar EB-mérkőzés idejére, a magyar gyermekvédelmi törvény „homofób, 

homoszexualitás-ellenes” törvényként való bemutatása, a magyarországi és brüsszeli kritikák 

részletes ismertetése, valamint a budapesti Pride-ról szóló tudósítások. 

A gyermekvédelmi törvény miatt nagyon sok negatív kritika érte Magyarországot. Szijjártó 

Péter és Gerhard Papke (Német-Magyar Baráti Társaság) támogató nyilatkozata mellett 

Ursula von der Leyen, az Európa Bizottság elnökét idézték, aki szerint a „[gyermekvédelmi] 

törvény szégyen” és „szemben áll az EU alapvető értékeivel” (ZDF heute in Deutschland, 

2021.06.23.). Számtalan bírálatot idéztek a nyugat-európai kormányfőktől, köztük a 

leköszönőfélben lévő Angela Merkel kancellártól, a holland, a belga és a luxemburgi 

miniszterelnöktől is. Ezzel azt az érzetet próbálták kialakítani, hogy Magyarországgal 

szemben minden „nyugati” kritikus. A gyermekvédelmi törvény tartalmának tárgyszerű 

bemutatása azonban elmaradt. 

1.2.4. Külpolitikai ügyek 

Ebben a témakörben hangsúlyosan szerepeltek a magyar miniszterelnök jó kapcsolatai a cseh, 

szlovén és lengyel miniszterelnökkel, akikkel hasonló – a német közmédia által elítélt – 

politikát folytat. Idézték, hogy a szlovén ellenzék egyenesen a szlovén kormányfő „lopakodó 

orbanizációjától” (ZDF Morgenmagazin, 2021.07.01.) tart. Számos adás tárgyalta a Fidesz 

kilépését az EPP-ből. Egy adás megemlítette, hogy Magyarország megvétózta „a közel-keleti 

erőszak” (valójában az Izrael) elleni uniós fellépést. (ZDF heute, 2021.05.19.) Szóba került 

egy interjúban Magyarország és az európai ügyészség viszonya, vagyis az, hogy 

Magyarország nem vesz részt annak munkájában. (ZDF-Morgenmagazin, 2021.06.01.) Ezen 

témakörhöz sorolható még a Fudan Egyetem tervezett letelepítése Budapesten, és az ez ellen 

irányuló magyar ellenzéki tiltakozások. Ennek kapcsán a műsor kitért Kína balkáni, pl. 

horvátországi és montenegrói beruházásaira is (ZDF-Mittagsmagazin, 2021.09.03.). Nem 



5 

 

csoda, hogy a német közmédia örömmel számolt be a Magyarországot és Lengyelországot 

egyaránt sújtó, uniós jogállamiság-jelentésről. (ZDF heute Journal, 2021.07.20.) 

1.2.5. A magyar ellenzék és az előválasztás 

Az októberi híradásokat, tudósításokat a magyar ellenzéki előválasztás és a két 

miniszterelnök-jelölt, Dobrev Klára és Márki-Zay Péter bemutatása dominálta. Beszámoltak a 

nyertes jelöltről, Márki-Zay Péterről, az október 23-i nemzeti ünnepről és a „két 

tömegdemonstrációról”. Igaz, az ellenzék rendezvényén tényszerűen hiányzott a tömeg. 

Novemberben szerepelt egy hosszabb interjú az Európai Parlamentből, amikor ott helyben 

megkérdezték Dobrev Klárát és Daniel Caspary képviselőt a belarusz-lengyel határon 

kialakult menekültválság kapcsán (ZDF phoenix vor Ort, 2021.11.10.). 

1.2.6. Egyéb témák 

Az egyéb témák közé felvettük az összes maradék, máshová be nem sorolható témát. Az ARD 

első két műsora kétrészes visszatekintést mutatott be Orbán Viktor pályafutásáról, a 

kezdetektől a 2018-as újabb választási győzelméig, és korábbi politikájáról. „Orbán Viktor 

2010-ben újból megnyeri a választásokat. Legfontosabb intézkedése, hogy rákényszeríti a 

bankokra, mondjanak le részben követeléseikről, és ezzel sokakat kihúz a csávából. Mennyire 

a külföldi bankok üzletpolitikájának köszönheti Orbán sikerét!”. (ARD Planet Wissen, 

Ungarn nach der Wende. Ungarn unter Orban, 2021.01.25.) 

A vidéki romák helyzetéről, mélyszegénységükről szólt néhány adás, a kelet-magyarországi 

Körömben és Bódvaszilason szólaltattak meg roma lakosokat, bemutatták lakhatásukat, a 

COVID-járvány hátrányos hatását az életükre, az élelmezésükre, a gyerekek iskoláztatására. 

A roma-szegénységgel szembeállították Budapest kormányzati szépítését. „A kormány nem 

akar a szegénységről beszélni, nem érdekli őket, nekik a turizmus fontosabb, arra költenek, 

például Budapestet sok pénzből szépítik. Ezen Orbán barátai, az oligarchák, építési 

vállalkozók keresnek.” (ZDF Auslandsjournal, 2021.03.03.) Az egyik műsorban a 

hajléktalansággal is foglalkoznak (ZDF Auslandsjournal, 2021.03.03.). 

Néhány műsor Ferenc pápa budapesti villámlátogatásáról és a budapesti Eucharisztikus 

Kongresszus zárónapján mondott miséjéről számolt be. Orbán Viktor: „Megkértem a pápát, 

hogy ne hagyja a keresztény Magyarországot elveszni.” (ARD Tagesschau, 2021.09.12.) 

„Magyarországon kormánykritikus újságokban ilyen címmel jelentek meg cikkek a 

látogatásról: „Irgalmasságot gyakorol a pápa azzal, hogy hajlandó misézni Orbán Viktor 

országában.” (ARD Tagesschau, 2021.09.12.). 2021-ben a menekülttéma sem volt 

kiemelkedő a német közmédia beszámolóiban. 

Témakör neve adások száma %-os arány 

médiahelyzet kritikája 13 10,32 

koronavírus témái 19 15,07 

gyermekvédelmi törvény 56 44,44 

külpolitikai ügyek 16 12,7 

a magyar ellenzék és az előválasztás 9 7,14 

Egyéb témák 13 10,33 

Összesen: 126 100 



6 

 

2. ábra: A német közmédia Magyarországról szóló tudósításainak tematikus arányai (2021) 

1.3. A német közmédia által megszólaltatott szereplők 

Az adásokban számos szereplőt szólaltattak meg, a magyar politikai életből (kormány és 

ellenzéki részről is), a tágabb értelemben vett közéletből, Németországból és más uniós 

tagállamokból, az adás témájához köthető egyéb országokból és az uniós politikai élet 

szektoraiból. Alább ezek közül a fontosabbakat soroltuk fel, amely alapján látható, hogy a 

kormánykritikus táborból hatszor annyi megszólalónak adnak lehetőséget, mint a 

kormánypártiból, ezzel is közvetetten az előbbi tábor nagyságát és „igazságát” erősítve. 

Annak sugalmazása, hogy sokkal többen vannak kormánykritikus állásponton, mint ahányan a 

kormányéval azonoson, ismét semmi köze sincs az objektivitáshoz. 

1.3.1. Kormánypárti megszólalók 

Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter külügyminiszter mellett Hidvéghi Balázs, a 

Fidesz EP-képviselője, valamint Hollik István, a párt kommunikációs vezetője és Kovács 

Zoltán kormányszóvivő nyilatkozatait vágták be a tudósításokban hivatalos kormányzati 

álláspontként. A koronavírus kapcsán Müller Cecília nyilatkozatai is ebbe a kategóriába 

sorolhatóak. A magyar kormány mellett csak a német közmédiában amúgy is „gyanús” 

kategóriába sorolt, legfeljebb kritikusan emlegetett szereplők jutottak szóhoz még. Az AfD 

ellenzéki párt képviselői, Alice Weidel és Beatrix von Storch, valamint Gerhard Papke, a 

Német-Magyar Társaság elnöke, Andrej Babiš akkori cseh és Janez Janša szlovén 

miniszterelnök. 

1.3.2. Kormánykritikus megszólalók 

Kritikus megszólalóból sokkal többet sikerült a német közmédiának találnia. Médiaügyekben 

Arató András, Hardy Mihály és Göczey Zsuzsa (Klubrádió), valamint Bolla Rita (Nyomtass 

te is!), Hargitai Miklós (MUOSZ-elnök) és Gergely Márton (HVG) is nyilatkozott. A nemzeti 

oldalhoz tartozó újságírót nem találtak meg. De szót kapott Michael Rediske, a Soros György 

által is támogatott a Riporterek határok nélkül vezetője, valamint Viviane Reding, volt 

igazságügyi uniós biztos is. 

Kevésbé meglepő, hogy számtalan magyar ellenzéki politikus is elmondhatta kormánykritikus 

véleményét a német közmédiának. Hadházy Ákos, Fodor Gábor, Iványi Gábor, a mindig 

politikai témákban nyilatkozó lelkész, Karácsony Gergely, Donáth Anna, Dobrev Klára és 

természetesen Márki-Zay Péter is. Az azonban már éles bizonyítéka az álobjektivitásnak, 

hogy elemzőként csak kormánykritikus hangoknak adtak szót. Krekó Péternek (Political 

Capital), Schiffer Andrásnak, Virág Andreának (Republikon Intézet), vagy Léderer 

Andrásnak (Magyar Helsinki Bizottság). Lakatos Márk színész, Gryllus Dorka színésznő 

vagy Nyáry Krisztián író nyilatkozatai pedig az „értelmiség” nevében mutattak egyoldalú 

kormánykritikát. 

A gyermekvédelmi törvényről Dombos Tamás (Háttér Társaság), a Pegasus-ügyről Panyi 

Szabolcs és Pethő András (mindketten a témát feldolgozó Direkt36 munkatársai), a 

koronavírus elleni intézkedésekről pedig a kritikusok Dr. Kiss Csaba erdőkertesi háziorvos, 

Dr. Donáth Ferenc főorvos, Szent János Kórház, Dr. Bélteczki János ózdi kórházigazgató és 

Dr. Darvai László háziorvos nyilatkozhattak. 



7 

 

Végül a nemzetközi kritikákat számos, általában sztárolt politikus és közéleti szereplő 

képviselte a német közmédiában. Minderre a legjobb példa Angela Merkel akkori kancellár 

nyilatkozatainak ismertetése. 

 
Angela Merkel 

Armin Laschet 

Joachim Löw, német válogatott szövetségi kapitány 

Dieter Reiter, müncheni főpolgármester 

Markus Söder bajor miniszterelnök 

Heiko Maas SPD külügyminiszter 

Alexander Graf Lambsdorff, FDP, Német-izraeli Parlamenti csoport 

Michael Roth SPD, Európa-államminiszter 

Lucas Vogelsang sportújságíró 

Tobias Hans, CDU, Saar-vidék miniszterelnöke 

Claudia Roth, a német parlament alelnöke 

Guy Verhofstadt EP-képviselő 

Martin Wigand, EU-Bizottsági szóvivő 

Ursula von der Leyen, EB-elnök 

Manfred Weber, EP-képviselő 

Stefan De Keersmaecker, EB szóvivő 

Daniel Caspary EP-képviselő 

Andrés Ritter, Európai Ügyészség 

Daniel Freund német EP-képviselő, Zöldek 

Vera Jourova EB-alelnök 

Karen Melchior, EP-képviselő, Dánia, Venstre párt 

Katarina Barley, SPD, EP-képviselő 

Mark Rutte holland miniszterelnök 

Xavier Bettel luxemburgi miniszterelnök 

António Costa, Portugália miniszterelnöke 

Alexander De Croo belga miniszterelnök 

Micheál Martin ír miniszterelnök 

Emmanuel Macron francia elnök 

Ljudmila Novak, Nova Slovenija párt 

Barbara Štrukelj főszerkesztő, STA hírügynökség 

Petr Fiala ODS cseh parlamenti képviselő 

Flavius Ilioni Loga, NGO Logs, Románia 

 3. ábra: A magyar ügyekben kritikusan megszólaló külföldi szereplők 

1.3.3. Egyéb megszólalók 

Különféle témákban megszólalt még sok más szereplő is, de az ő nyilatkozataikat nem 

lehetett sem kormánykritikusként, sem kormánypártiként besorolni. Itt említendő Boros János 

filozófiaprofesszor, Linneo Finol venezuelai magyar bevándorló, Diego Fedor Alicia, 

magyarországi venezuelaiak egyesülete, Rusvai Miklós virológus, de idesorolható Ferenc 

pápa vagy Sebastian Kurz, volt osztrák kancellár is.7 

1.4. A német közmédia beszámolóinak polaritása 

 
7 Továbbá: Aleksander Čeferin, szlovén UEFA-elnök, Marián Kollár, Szlovák Orvosi Kamara, Prof. Gabi 

Siboni, biztonsági szakértő, Jerusalem Institute for Strategy and Security, Karoline Edtstadler osztrák Európa-

miniszter, Karl Nehammer osztrák belügyminiszter, Gerald Tatzgern, Zentralstelle zur Bekämpfung der 

Schlepperkriminalität, Szilassi-Horváth Jenő, rendőrfőkapitány-helyettes, Szeged, Dritan Abazovic montenegrói 

miniszterelnök-helyettes, Herbert Krutina, Strabag igazgatósági tag 



8 

 

Ahogy a szereplők arányaiból is kitűnik, maguk a tudósítások is nagyobbrészt 

kormánykritikusak voltak. Egy, a legtöbb fontos kérdésben a magyar társadalom többségének 

a támogatását maga mögött tudó kormánnyal szemben csupán a beszámolók alig több mint 

két százalékában engedett meg magának pozitív hangot a német közmédia. Ezzel szemben az 

adások túlnyomó részének (közel 82 százalék) a hangvétele negatív volt Magyarországgal és 

Orbán Viktor politikájával szemben. Ilyen mértékű elfogultság után az álobjektivitás nem is 

szorul további magyarázatra. A magyar politikai, gazdasági és társadalmi helyzetről nem 

tényszerűen, hanem tendenciózusan, lejárató szándékkal tudósított tavaly (is) a német 

közmédia. Elgondolkodtató, ha ez lenne a követendő példa a média függetlensége kapcsán. 

Polaritás az adások száma %-os arány 

pozitív 3 2,38 

semleges 20 15,87 

negatív 103 81,75 

Összesen 126 100 
4. ábra: A német közmédia Magyarországgal kapcsolatos tudósításainak polaritása a magyar 

kormány szempontjából (2021) 

2. Tárgyi tévedések 
A tendenciózusság mellett számos tárgyi tévedés is jellemezte a német közmédia beszámolóit. 

Mindez nem meglepő, a tévedések ugyanis csak a tényalapú vizsgálatokkal kerülhetőek el, 

megkérdőjelezhetetlen vélemények, érzelemmel teljes kritikák esetében a valóságnak nem sok 

szerep jut. Jellemző, hogy az EBU is hasonlóan járt el, még kritikájának tárgyát sem tudja 

pontosan meghatározni. Csak az MTVA-ról ejt szót, jóllehet Magyarországon a Duna 

Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. a közszolgálati médiaszolgáltató.  Ezek után az sem meglepő, 

hogy a törvényekben biztosított társadalmi kontroll és ellenőrzés feltételeiről többnyire nem 

számolnak be, pusztán egyoldalúan, a saját álláspontjukat sulykolva írnak a magyar 

közmédiáról.8 

2.1. A német közmédia csúsztatása a magyar COVID-halálozásról 

A magyarral szemben állítólagos függetlensége, pártatlansága, elfogulatlansága és 

kiegyensúlyozottsága miatt példaként állított német közmédia tudósításaiban is számos 

„hibát” és „tévedést” lehet azonosítani. 2021-ben az egyik ilyen, számtalan alkalommal 

eltorzítva bemutatott téma a magyarországi COVID-halálozások száma volt. Ezzel 

kapcsolatban 2021 márciusában több adás is azt állította, hogy „Magyarországon a 

legmagasabb a COVID-halálozási arány az EU-ban.” (ZDF heute Sendung és heute in 

Europa, 2021. 03.31.) vagy egyenesen a világon (ZDF heute in Europa, 2021. március 31.). 

Márciusban egyetlen napra vetítve ez tényleg igaz volt, hiszen 2021.03.20-án tényleg 

Magyarországé volt az első hely a koronavírusban elhunytak 1 millió főre vetített értéke miatt 

(aznap 23,5 fő) az összes olyan ország közül9, ahol aznapra adatokat hoztak nyilvánosságra, 

de semmilyen más megközelítésben nem volt igaz az állítás. 

 
8 https://media1.hu/2021/11/23/aggodalmat-fejezte-ki-es-felszolitassal-elt-a-magyar-mediahelyzet-kapcsan-az-

ensz-jelentestevoje/ 
9 https://www.portfolio.hu/gazdasag/20210321/a-vilag-legmagasabb-halalozasi-rataja-alakult-ki-

magyarorszagon-tegnap-a-koronavirus-miatt-475100# 



9 

 

2.2. A német közmédia manipulatív beszámolói a gyermekvédelmi törvényről 

A másik témakör, ahol halmozottan szerepeltek téves, illetve torzító állítások a 2021. június-

júliusi adásokban, a magyar gyermekvédelmi törvény, annak megnevezése és tartalmának 

bemutatása volt. A törvényt sok különböző néven illették: „homo- és transz-szexualitással 

kapcsolatos törvény” (ARD Tagesschau, 2021.06.23.), „leszbikus- és homoszexuális-ellenes 

törvény” (ARD Monitor, 2021.07.08.), „homofób törvény” (ZDF Nachrichten, 2021.06.15.), 

„a magyar homoszexuális-törvény” (ZDF heute, 2021.06.24.), „pedofília és a 

homoszexualitás elleni törvény” (ZDF heute journal, 2021.06.24.). A hivatalos magyar 

megnevezést (gyermekvédelmi törvény), amely a törvény tartalmára utal, egyetlen egyszer 

sem használták. A törvény tartalmával kapcsolatban sok helyen torzító, sematikus állítások, 

idézetek szerepeltek a német tudósítók vagy az általuk megszólaltatott személyek szájából: 

„Az Orbán-kormány egy olyan törvénye ellen demonstrálnak, amely szerint a 18 éven aluli 

magyarok semmit sem tudhatnak meg a homo- és transzszexualitásról.” (ZDF Nachrichten, 

2021.07.24.), „egy törvény, amely megtiltja és kriminalizálja a LMBTQ-életvilágok 

ábrázolását” (ARD Westart, 2021.11.20.), „Ez a törvény az elhallgatással gyűlöletet terjeszt a 

társadalomban” (ZDF heute in Europa, 2021.06.22.), „korlátozza a homoszexuálisok jogait” 

(ZDF Panorama, 2021.06.23.), „szexuális irányultságuk alapján diszkriminálja az embereket” 

(ZDF heute journal update vom 23.06.2021, 2021.06.24.). Ezzel szemben a törvény kizárólag 

a 18 év alattiakra vonatkozik és a szülők számára biztosít jogot a szexuális nevelés kapcsán, 

valamint a kiskorúak számára a médiatartalmak elérését szigorítja. 

2.3. A német közmédia tévedései a magyar médiapiac kapcsán 

Az egyik legtöbbször említett konkrét téma a Klubrádió műsorszórásának a megszüntetése 

volt. Ezzel kapcsolatban a következő tendenciózus, torz értelmezést nyújtó állítások 

szerepeltek az ARD műsoraiban megszólaltatott magyar ellenzéki szereplők, újságírók és a 

német tudósítók szájából: „A frekvenciamegvonás annak jele, hogy Magyarország egyre 

tekintélyelvűbb lesz, noha a kormány megpróbál jogi magyarázatot adni az intézkedésre. Ez 

egy stratégia, a média kontrollja. Különböző újságokat megvásárolnak kormányhű vállalatok, 

vagy beszüntetik azokat.” (ARD Tagesschau 20.00 Uhr, 2021.02.15.) Ugyanebben a 

hónapban a ZDF tv-csatorna is terjedelmesen foglalkozott a Klubrádió ügyével, és Hardy 

Mihályt szólaltatta meg: „Orbán alatt már más médiumok is elvesztették függetlenségüket… 

Magyarországon a sajtószabadságot egyre jobban korlátozzák…lassan már nincs jogállamiság 

és sajtószabadság. (…) Valamilyen statisztikák és egyebek hiányoztak. Az ilyesmit a 

kormányhű médiumoknak el szokták nézni (…) Orbán Viktor 11 éve kormányozza 

Magyarországot, azóta átalakította a médiaviszonyokat. A médiafelügyeleti hatóságba Orbán-

hű emberek kerültek. Orbán hű oligarchiái több újságot és online médiumot átvettek. Kritikus 

szerkesztőket kirúgtak, vagy ők maguk távoztak tiltakozásul.” (ZDF-Mittagsmagazin, 2021. 

február 15.). A történtek valós bemutatása, a bíróságok által is megerősítetten formailag 

érvénytelen frekvencia-pályázat ügye nem érte el a német beszámolók ingerküszöbét.  

Többször hivatkoznak a német tv-adások a „Riporterek határok nélkül” által a magyar 

sajtószabadságot és Orbán Viktort illető besorolásokra és minősítésekre. „A Riporterek 

határok nélkül szerint Magyarország a 89. helyre csúszott vissza a sajtószabadság terén.” 

(ARD Tagesschau 20.00 Uhr, 2021.02.15.) Ez az állítás, amely 2021 februárjában hangzott el 

az ARD csatornában, az Európai Parlament 2020.05.01-jei hírére utal, amely szerint 



10 

 

Magyarország a sajtószabadság terén 2020-ban a világrangsoron belül a 89. helyen állt.10 

Ezután az ARD egy májusi tudósításban újból a sajtószabadság rangsorán elért magyar 

helyezést emlegette: „Magyarország a sajtószabadság ranglistáján a 180-ból a 92. helyre 

csúszott vissza. Orbán és a Fidesz 11 év alatt fokozatosan az ellenőrzése alá vette a médiát, 

kritikus újságok megszűntek, vagy szerkesztőségük kormányhű kézbe került.” (ARD 

Euroblick, 2021.05.02.) Ez a számadat 2021-es, és szintén a Riporterek határok nélkül tette 

közzé.11 Az ARD az év júliusában terjedelmesen foglalkozott a Riporterek határok nélkül 

Orbánt illető minősítésével: „A Riporterek határok nélkül szervezet Orbánt a sajtószabadság 

legnagyobb ellenségeinek a listájára tette, noha Magyarországon nem gyilkolják meg vagy 

börtönzik be az újságírókat.12 … A közrádiót már régóta egy állami holding irányítja, az 

újságokat pedig Orbán-barát vállalatok.” (ARD Tagesschau 20:00 Uhr, 2021.07.05.) 

A májusi adásban Hargitai Miklóst (MÚOSZ) is idézték, aki szerint: „Magyarországon három 

országos napilap van, és ezek közül csak egy tudósít kritikusan és függetlenül az Orbán-

kormányról. A Népszava kiadó adja ki. A másik kettő kormányhűnek számít. Az egyik a 

Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz tartozik, amelyet Orbán Viktor hívei vezetnek, 

a másik egy közeli üzletemberé. Mind a 19 megyében van egy regionális napilap, ezek mind 

az Orbán-hű médiaalapítványhoz tartoznak, tehát nincs független regionális napilap 

Magyarországon.” Mindez nem felel meg a valóságnak, hiszen több ellenzék-közeli helyi 

médium működik, az RTL legnagyobb elérésű hírműsorával kormányellenes propagandát 

folytat, a hetilap-piacról pedig megfeledkezett Hargitai Miklós. A fent idézett adásban 

Gergely Mártont (HVG) is idézték: „A kritikus újságíróknak soha nem volt ilyen nehéz 

dolguk Magyarországon, mint most. Sok hivatalos szerv nem felel a kérdéseikre, nem kapnak 

interjúkat, a propaganda-sajtó ócsárolja őket, személyes támadásokban van részük.” Ezzel 

szemben a magyar kormányzati döntések transzparenciája még a német helyzetet is 

meghaladja, s sehol sincs az megírva, hogy egy politikusnak mindig minden ügyben 

nyilatkoznia kellene. 

A Pegasus-kémszoftver használata kapcsán a következők hangzottak el egy szatirikus 

műsorban: „A Pegasus-kémszoftver egy izraeli cég terméke, amelyet eredetileg terroristák 

megfigyelésére használtak, de 180 újságíró és több száz emberi jogi aktivista is felkerült a 

megfigyeltek listájára, magyar újságírók is áldozatául estek…” (ARD, quer mit Christoph 

Süß, 2021.07.22.) Itt sommás, átvett állítások szerepelnek, konkrétumok, bizonyítékok nélkül. 

A ZDF csatorna is taglalta a Pegasus-üggyel kapcsolatos leleplezéseket. „Magyarországon 

újságírókat, ellenzékieket hallgattak le a Pegasus-szoftverrel…  Panyi Szabolcs újságíró is 

érintett, akinek fél évig volt rajta a kémprogram a telefonján. Szerkesztősége sokat nyomoz az 

Orbán-család ügyleteivel kapcsolatban, és ez elég volt ahhoz, hogy a magyar állam 

lehallgassa. Ez a minta az elmúlt tíz évben alakult ki. A magyar kormány azóta módszeresen 

eljár a független, kritikus újságírók ellen. Egy fake-news törvénnyel próbálja őket rövid 

pórázon tartani. Egyes kritikus újságokat kormányközeli vállalatok vásároltak fel. A Pegasus-

leleplezések további bizonyítékkal szolgálnak arra, ahogy az Orbán-kormány eltávolodik a 

 
10 https://www.europarl.europa.eu/news/hu/headlines/world/20200423STO77709/a-sajtoszabadsag-vedelme-a-

koronavirus-jarvany-idejen 
11 https://rsf.org/en/hungary 
12 https://rsf.org/en/predator/viktor-orban 



11 

 

sajtószabadságtól, sőt megdőlt a sajtószabadság. Magyarország ellen már egy EU-

jogállamisági eljárás folyik egy más ügyben.” (ZDF heute in Europa, 2021. július 19.) Ezzel 

szemben a magyar nyilvánosságot ismerőknek nem lehet az a benyomása, hogy az újságírókat 

bárki „rövid pórázon” tartaná, a nemzeti érzelmű újságírók 2010 előtti hányattatott sorsáról 

2010 előtt soha nem számoltak be, a kormánykritikus médiafelületek száma pedig kifejezetten 

gyarapodott 2010 óta. 

3. Befejezés 
Az EBU és az önmaga által is az objektív tájékoztatás mintapéldájának tekintett német 

közmédia gyakorlata láthatóan távol áll állítólagos „függetlenobjektív” mércéjétől. Az 

álobjektivitás valódi mércéje a kettős mérce, amely számos tényben vált nyilvánvalóvá: 

• az objektivitás számonkérése mellett elfogult tudósításokat közöltek Magyarországról; 

• a „tisztességes eljárás” alapszabályainak hangsúlyozása mellett Magyarország-ellenes 

felvilágosító műsorokat sugároztak; 

• a kiegyensúlyozottság hiányát láttatták veszélyben, miközben egyértelműen egyoldalú 

beszámolókat készítettek Magyarországról. 

A német közmédia ehhez használt eszközei is tényszerűen beazonosíthatók: 

• Aránytalan témaszelekció a sikeres kormányzati intézkedések elhallgatásával és a 

kormánykritikus napirendi témák felülreprezentálásával. Ez tükröződik abban a 

tényben, hogy az egyes ügyekre irányúló, kiemelkedően nagy figyelem mellett nem 

kaptak helyet a kormánykritikus narratívába nem illő események, például a történelmi 

mértékű családbarát intézkedések vagy az európai szinten is kimagasló gazdasági 

növekedés. Ezzel szemben szokatlanul nagy fogékonyság mutatkozott a 

kormánykritikus vélemények kritikátlan közvetítésére. 

• Egyoldalú beszámolók készítése a vélemények aránytalan bemutatásával. Ez a 

jelenség ragadható meg abban a tényben, hogy közel hatszor annyi kormánykritikus 

megszólalónak adtak lehetőséget, mint kormánypártinak, s hogy ettől nem függetlenül 

az adások közel 82 százaléka negatív képet festett Magyarországról. A témák 

egyoldalú kiválasztása mellett tehát a témák egyoldalú keretezése is egy egyoldalú 

kép sugalmazását szolgálták.  

• Manipulatív beszámolók készítése módszeresen elkövetett tárgyi tévedésekkel. 

Tényközlés helyett tendenciózusan torzító és sematikus állítások, egyetlen példából 

történő általánosítások, helytelen és átpolitizált következtetések jellemezték a német 

közmédia gyakorlatát.  

A német közmédia közönsége aligha kaphatott objektív, vagy legalább tárgyilagos képet 

Magyarországról az e féle sajtógyakorlat mellett. Az elemzésben bemutatott álobjektív és 

manipulatív médiarutinból sokkal inkább az elfogult médiafősodor politikai véleménye és 

attitűdje tükröződik, mintsem az állítólagos mércéül állított „tisztességes”, „befolyásmentes” 

és „független” tájékoztatási szándék. A magyar közmédia ellen intézett támadások éppen 

ezért gyenge talajon állnak, miután a kritika mögött álló alapelveket a kritikus német sajtó 

maga sem követi.   


