
 

 

Ki fújja az ellenszelet? 

  

Magyarország a nemzetközi sajtóban 2021-ben 



2 

 

Vezetői összefoglaló 

• A Nézőpont Intézet ismét elkészítette Magyarország nemzetközi médiamegjelenéséről szóló 

elemzését. A médiakörkép 18 ország, 15 különböző nyelven megjelent, összesen 103 politikailag 

releváns (57 nyomtatott és 46 online) sajtótermékének mintegy 10 955 Magyarországról szóló 

híranyagát szemlézte. Az értékelő elemzés a média-megjelenések médiaforrásainak nyelve, 

mennyisége és polaritása szerint történt. 

• Tavaly a szerb és a szlovák médiában jelentek meg legsűrűbben hazánkkal kapcsolatos hírek, egy 

sajtótermékre átlagosan évi 214, illetve 206 darab megjelenés jutott. Őket követik sorrendben a 

horvát (184), a román (148), a szlovén (142), az orosz (139), a lengyel (129), az ukrán (92), a cseh 

(91), a német (87), a spanyol (84), az angol (83), a francia (73), az olasz (53) és a héber (26) nyelvű 

sajtóorgánumok.  

• A Magyarországról szóló nemzetközi híradások legintenzívebb hetei a nyugati sajtóban kritikus 

visszhangot kiváltó eseményekhez köthetők. Ilyen periódus volt a keleti vakcinával való oltás 

kezdetének, a gyermekvédelmi törvény elfogadásának, illetve az EU helyreállítási alap 

forrásainak visszatartásának időszaka. 

• Polaritás alapján a sajtómegjelenéseket három kategóriába soroltuk az országgal kapcsolatos 

történések pozitív, semleges és negatív árnyalatú közlése szerint. A vizsgált sajtótermékekben 

megjelenő nemzetközi híranyagok mindössze 19 százaléka adott pozitív képet hazánkról, míg a 

semleges (40 százalék) és negatív (41 százalék) közlemények arányai nagyjából ugyanakkorák 

voltak. 

• A Magyarországról negatív képet festő sajtómegjelenések túlsúlya elsősorban a nyugat-európai 

médiafősodor kritikus hírkeretezésének köszönhető. A hazánkat negatívan bemutató hírek 

aránya a spanyol (76 százalék), a francia (76 százalék), az olasz (64 százalék) és a német (62 

százalék) nyelvű médiában 60 százalék felett volt, míg a pozitív cikkek aránya nem érte el a 10 

százalékot. Az angol nyelvű sajtóban szintén túlsúlyban voltak a negatív polaritású közlések (38 

százalék) a pozitívval szemben (4 százalék), ugyanakkor ezekben a semleges hírkeretezés volt a 

legjellemzőbb (58 százalék). 

• Ezzel szemben a visegrádi országok jellemzően kiegyensúlyozottan számoltak be a magyarországi 

történésekről: a lengyel sajtó 41, a cseh 37, a szlovák média pedig 35 százalékban közölt pozitív 

beszámolót, s hasonló arányban (36, 28, és 37 százalékban) jelentettek meg negatív híreket 

hazánkról. 

• Összességében a nyugati sajtó elfogultabban adott számot a magyarországi eseményekről, mint a 

kelet- és közép-európai média. Előbbi híranyagainak 56 százaléka volt kritikus és csupán 4 

százaléka pozitív, míg utóbbiak esetében ez az arány sokkal kiegyenlítettebb, 31-29 százalék volt.  



3 

 

1. A Magyarország megjelenése a világsajtóban 

1.1. A vizsgált nemzetközi sajtótermékek 

A 2021-es évben 18 országban, 15 nyelven megjelent sajtótermékben vizsgáltuk meg 

Magyarország médiaképét. A nyugati országokból (Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, 

Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svájc), a Visegrádi 

Csoportból (Csehország, Lengyelország, Szlovákia), a Balkánról (Horvátország, Románia, 

Szerbia, Szlovénia) és Kelet-Európából (Oroszország, Ukrajna), a földrajzilag különálló 

Izraellel együtt mindösszesen 103 sajtótermék mintegy 10 955 Magyarországról szóló 

híranyagát szemléztük.1 Az ezek körében vizsgált 57 nyomtatott és 46 online médium körén 

belül a német (14 nyomtatott, 5 online) és angol (11 nyomtatott, 9 online) sajtótermékek 

kerültek legnagyobb számban szemlézésre, valamint a vizsgált francia (5 nyomtatott, 2 online), 

lengyel (5 nyomtatott, 3 online) és orosz (3 nyomtatott és 4 online) nyelvű sajtótermékek száma 

volt némileg magasabb, mint a többi nyelvterületen vizsgált sajtóterméké. 

 

 

 
1 A részletes módszertan és a szemlézett sajtótermékek listája az elemzés végén található. 



4 

 

1.2. A világsajtó cikkei nyelvterületi bontásban 

Három szomszédos ország sajtója érdeklődött leginkább Magyarország iránt. Az egy 

sajtótermékre jutó Magyarországról szóló megjelenések száma a szerb (214), a szlovák (206) 

és a horvát (184) nyelvű vizsgált lapok esetében volt a legmagasabb 2021-ben. Őket követi a 

román (148), a szlovén (142), az orosz (139) és lengyel (129) sajtó, amelyek egy csoportot 

alkotva hasonló arányokat mutatnak. Tőlük lemaradva következik az ukrán (92) és a cseh (91) 

sajtó érdeklődése, majd egyre visszafogottabb érdeklődést mutat a földrajzi és politikai 

szempontból Magyarországtól még távolabb álló nyugati országok német (87), spanyol (84), 

angol (83), francia (73) és olasz (53) nyelvű sajtója. A Magyarországgal kapcsolatos egy 

sajtótermékre jutó megjelenések száma esetükben már nem haladta meg a százat. A sor végét 

Izrael sajtója zárja, mindössze 26 egy sajtótermékre jutó éves megjelenéssel. Összességében a 

Magyarország iránti érdeklődésben jelentős különbség rajzolódik ki, a régiónktól távolodva a 

sajtóban való megjelenéshez átpolitizált hírekre volt szükség. 

 

 



5 

 

1.3. A legintenzívebb időszakok témái  

A 15 nyelven megjelenő vizsgált sajtótermékek esetében 2021 első negyedévében összesen 

2753, a másodikban 2775, a harmadikban 2849, az utolsóban pedig 2578 online és nyomtatott 

híranyag foglalkozott Magyarország helyzetével. Egy év alatt tehát összesen 10 955, azaz 

átlagosan napi 30 olyan híranyag született az országról, ami az elemzés látókörébe esett. Az 

átlagolás azonban félrevezető, ha heti bontásban vizsgáljuk a megjelenéseket, már látszódik a 

nemzetközi érdeklődés változó tendenciája. Az ország iránti nagyobb érdeklődést elsősorban 

egy-egy témához kapcsolódó hírek, jellemzően az Európai Unióval kialakult konfliktusos 

ügyek váltották ki. 

A közéletet leginkább tematizáló, legnépszerűbb témák hónapról hónapra, de akár hétről hétre 

is sűrűn változtak. Néhány konstans témakör viszont stabilnak mutatkozott egész éven át. Ezek 

közé tartoztak a járványkezeléssel, az oltással kapcsolatos cikkek, de a gyermekvédelmi 

törvényhez kötődő, áttételesen pedig az egész LMBTQ-közösséggel és jogaikkal kapcsolatos 

kérdések is, amelyek szintén jelentős érdeklődésre tettek szert a világsajtó esetében. 

 

 



6 

 

Látható, hogy a nemzetközi sajtó érdeklődése akkor volt csúcson, amikor az országról az adott 

héten megjelent cikkek száma 400 fölé emelkedett. Erre mindössze háromszor került sor, 

minden alkalommal a nyugati médiában nagy visszhangot kiváltó esemény kapcsán. Első 

alkalommal, amikor Magyarország Európában elsőként kezdte meg a Sinopharm vállalat 

vakcinájával való oltást, majd mikor a parlament megszavazta a gyermekvédelmi törvényt, 

végül mikor ez utóbbi ürügyén baloldali, liberális és zöld képviselők kérték az Európai 

Bizottságtól, hogy utasítsa el a Magyarország helyreállítási alap felhasználására benyújtott 

tervét. Ezen felül kétszer volt hasonlóan magas nemzetközi érdeklődés. Ebből az egyik alkalom, 

mikor az Európai Bizottság bejelentette, hogy elhalasztják a helyreállítási tervek elbírálását, 

illetve ezzel szinte egy időben kötelezettségszegési eljárást indítottak Magyarország ellen a 

gyermekvédelmi törvény egyes rendelkezései miatt. A másik nagy visszhangot kiváltó alkalom 

pedig ahhoz a héthez köthető, amikor Orbán Viktor bejelentette, hogy 5,5 százalék feletti éves 

gazdasági növekedés esetén mintegy 600 milliárd forintot kapnak vissza a gyermeket nevelő 

családok 2022 eléjén az előző évben befizetett személyi jövedelemadójukból, amelynek 

kézbesítése ebben a hónapban megtörtént. Szintén azon a héten történt az ellenzéki előválasztás. 

1.4. A világsajtóban leggyakrabban feldolgozott témák 

A tavalyi évben a koronavírus-járvánnyal és a koronavírus elleni vakcinával kapcsolatos hírek 

jelentek meg a legnagyobb számban (2166 darab sajtómegjelenés). A pandémia és a védekezés 

egész évben kitüntetett figyelmet kapott a világsajtótól a legtöbb ország kapcsán, ugyanakkor 

a magyarországi vakcina- és eszközbeszerzést jellemzően ideológiai alapú kritika kísérte végig 

a nyugati sajtó részéről. A 2021-es év második leggyakrabban publikált nemzetközi 

sajtótémáját a gyermekvédelmi törvény és az LMBTQ közösség jogainak vélt sérelme 

jelentették (1160). A harmadik leggyakrabban Orbán Viktor Európai Unió jövőjével 

kapcsolatos nyilatkozatai jelentek meg a nemzetközi híradásokban (729). Az évek óta gyengülő 

és az európai baloldalnak rendre megfelelni akaró Európai Néppárt politikai válságának 

mélypontját, s a Magyarországról szóló negyedik leggyakoribb nemzetközi sajtótéma alapját 

jelentette a Fidesz tagságának megszüntetése (410). Ebben a kontextusban nagy nemzetközi 

visszhangot kaptak a magyar kormányfő nemzetek Európáját, illetve az erős és önálló európai 

jobboldalt szorgalmazó megnyilvánulásai. A tavalyi év további meghatározó sajtótémáit a 

magyar kormányzati intézkedések és a kapcsolódó, ideológiai megalapozottságú brüsszeli 

kritikák jelentették. Idetartozó ügyek voltak a keleti nyitás (439), a jogállamisági vita (365), a 

menekültügyi intézkedések (352), a magyar média szabályozása (267), illetve az Európai 

Helyreállítási Alap és az uniós források felhasználása (260). 



7 

 

 

Az év elejétől kezdve a járványkezelés volt a központi téma Magyarország vonatkozásában a 

nemzetközi sajtóban is. Az összes megjelent híranyag több mint 40 százaléka kapcsolódott a 

járványhoz az első három hónapban. A téma dominanciája érthető, mivel ezekben a 

hónapokban a vakcinabeszerzés kérdésköre uralta a nemzetközi politika világát is, a magyar 

vakcinabeszerzés diverzifikációja pedig európai viszonylatban is kezdetben unikális 

megoldásnak tűnt, komolyabb sajtóvisszhangot váltott ki. Az egész évben meghatározó 

témának számító koronavírusjárvány és annak kezelése az év első hónapjaiban abszolút vezető 

téma volt. Az év elején elsősorban az uniós és a keleti vakcinabeszerzés gerjesztette a legtöbb 

visszhangot a nemzetközi sajtóban is, sokszor kritikusan reagáltak az uniós engedélyekkel még 

nem rendelkező keleti vakcinák hazai használatára. A baloldali francia Le Monde a diverzifikált 

vakcinabeszerzésére épülő sikeres magyar oltási programról a március 5-i számában pikírt 

stílusban számolt be. Az újság szerint Magyarország jobban akar teljesíteni a kínai vakcinával, 

mint Európa többi része, az „ultranacionalista” Orbán Viktor saját oltakozásáról szóló 

beszámolóját pedig a miniszterelnök Facebook-oldalán közzétett „oltási szeánsznak” titulálta. 

A legnépszerűbb járványügyi témától lemaradva a Fidesz Európai Néppártból történő kiválása 

szintén vezető hírnek számított az év elejétől kezdve. Az Orbán Viktor vezette legnagyobb 



8 

 

kormánypárt és a balra tolódott jobboldal között hosszabb ideje elhúzódó konfliktus áttételesen 

az egész európai belpolitikát áthatotta. A néppárti tagság körül zajló vita összefonódott az 

Európai Parlament baloldali frakciói által évek óta napirenden tartott jogállamiság-kérdéssel. 

Ezzel magyarázható, hogy a magyar média helyzete és a közösségi médiaszolgáltatók 

szabályozásával kapcsolatos téma mellett az évek óta elhúzódó konfliktus, a menekültkérdés 

kezelése, valamint a jogállamisági vita határozta meg Magyarország megjelenését a nemzetközi 

sajtóban az év első negyedében. 

Az év első csúcsa a 9. hét környékén volt tapasztalható. Ekkor a Sinopharm-vakcina 

magyarországi alkalmazása mellett a Fidesz EPP-s tagságával kapcsolatos témák uralták a 

Magyarországról szóló híradásokat. A Fidesz Néppárton belüli helyzete hosszú évek óta 

elhúzódó konfliktust generált, amely a 2019-es EP-választások óta vált igazán akut problémává 

az európai belpolitikában. A tudósítások mellett számos erős hangvételű cikk született az Orbán 

Viktor vezette Fideszről. A londoni Financial Times, amelyet sokan a brüsszeli apparátus 

szócsövének tartanak, március 3-i cikkében nemcsak Orbánt kritizálta, hanem tovább ment és 

úgy értékelte, hogy a 16 évig hatalomban lévő Angela Merkel német kancellárnak Orbán 

melletti kiállása saját politikai örökségének is a legellentmondásosabb eleme. Mindemellett 

Mehreen Khan és David Hindley írása szerint Orbán végül ezért sokkal maradandóbb nyomot 

hagyhat a Néppárton, mint maga Merkel. Egy nappal később a BBC magyarországi tudósítója, 

Nick Thorpe a BBC.com-on úgy értékelte a Fidesz távozását, hogy a párt „ugrott, még mielőtt 

kilökték volna” és a 21 évnyi néppárti tagságot követően bekövetkezett szakítás „egy igazi 

szerelmi kapcsolat keserű végét” jelenti. Thorpe nem finomkodott Magyarország jellemzésénél 

sem. Megfogalmazása szerint Orbán eddig ügyesen használta ki a néppárti tagságát arra, hogy 

„messze a kis kelet-európai országán túl” is saját politikai nézeteit hirdesse. Szerinte az EPP 

végül úgy döntött, hogy Orbán Viktor „nem a megoldás, hanem maga a probléma”. A német 

sajtó szintén egyoldalúan, gyűlöletnek ható kritikával fogalmazott. Nemcsak autoriternek 

nevezte Orbánt és az általa vezetett Fideszt, hanem egyre szélsőségesebb jelzőkkel illette. A 

legnagyobb német, gazdasággal foglalkozó lap, a Handelsblatt március 4-i cikke szerint 

„Orbán most végre többet kap egy kedves pofonnál" a kommentár szerzője, Christoph Herwartz 

örömét fejezte ki, hogy a Néppártnak végre kiszorította a Fideszt a frakciójából, mert eddig 

évekig csupán az volt a legkeményebb eljárás Orbán ellen, ha Juncker kisebb pofonokkal 

köszöntötte őt a kamerák előtt. Ugyanaznap a liberális-konzervatív német Die Welt úgy 

fogalmazott, hogy „Orbánnak és a Fidesznek nincs semmi keresnivalója Európa 

kereszténydemokratáinál". A Welt.de-n Jacques Schuster tollából megjelent kommentár szerint 



9 

 

2010 óta Magyarország alattomos forradalmat él meg. Szerinte az „illiberális demokrácia" is 

csupán eufemizmus, hiszen végül egy autoriter vezetésű rezsimhez vezetnek a változások. Majd 

úgy folytatja, hogy a Fidesz képviselői már nem csinálnak titkot a neofasisztákhoz való 

közelségükből sem, Orbánnak és a Fidesznek pedig annyi közös vonása van az európai 

kereszténydemokrata pártokkal, mint Putyinnak Greta Thunberggel. Az osztrák liberális Der 

Standardban szintén ezen a napon Gerald Schubert írta, hogy úgy tenni, mintha Orbán Viktor 

Fideszének helye lenne a keresztény-szociális pártcsaládban, politikai hazugság. Szintén a 

Fidesz távozásakor született cikkében a baloldali francia Libération ezzel összefüggésben 

Orbán Viktor 2019-es túlkapásairól beszélt, például Orbán állítólagos antiszemita kampányáról, 

megemlítve Soros György budapesti egyetemének, a CEU-nak az ügyét. A Magyarországgal 

szembeni antiszemitizmus-vád rendszeresen visszatérő toposzként szolgált továbbra is a 

nyugati sajtó számos baloldali felületén. 

Áprilistól kezdve egészen júniusig – elsősorban időszaki jelleggel – a részben magyar 

rendezésű labdarúgó-Európa-bajnokság mozgatta meg leginkább a nemzetközi sajtó fantáziáját, 

ezt leszámítva kevesebbet foglalkoztak Magyarországgal. Június közepén állt be ebben 

fordulat, amikor elfogadta az Országgyűlés a gyermekvédelmi törvényt2, amit a nemzetközi 

sajtó jelentős része homofóbnak titulált. Ez a jogszabály a 24. héttől kezdve egy-másfél hónapig 

meghatározó témát szolgáltatott a sajtó számára külföldön is. Emellett továbbra is a járvány 

elleni védekezéssel kapcsolatos szabályozások, a diverzifikált vakcinabeszerzés szintén a 

vezető témák közé emelkedett. Lemaradva ugyan a csúcstémáktól, de még a keleti nyitás és az 

Európai Parlamentben zajló új jobboldali összefogás terve, illetve ebben a Fidesznek által 

betöltött szerepe került be még tavasszal a legnépszerűbb témák közé. 

A gyermekvédelmi törvénnyel kapcsolatban az Euractiv.com június 15-én tudósított a 

jogszabály elfogadásakor tartott budapesti tüntetésről. Más médiumokhoz hasonlóan úgy 

számolt be az oldal által LMBTQ-jogszabályként említett törvényről, hogy azt orosz mintára 

készítették el, a tüntetők pedig az ellen tiltakoznak, hogy a törvény a szexuális kisebbségeket a 

pedofilokkal összemossa, illetve a homoszexualitást, valamint a transznemű embereket az 

iskolai tananyagból vagy hirdetésekből „kiradírozza”. A nyugati sajtó jelentős többsége is 

jellemzően hasonlóan tudósított. A tüntetés szervezőit is megszólaltatva az Euractiv.com 

általánosító megjegyzése szerint a magyarországi LMBTQ-közösség egyre ellenségesebb 

 
2 2021. évi LXXIX. törvény a pedofil bűnelkövetőkkel szembeni szigorúbb fellépésről, valamint a gyermekek 

védelme érdekében egyes törvények módosításáról. 

 



10 

 

légkörrel kénytelen szembenézni több kormányzati intézkedés, illetve alkotmánymódosítás 

miatt az elmúlt években. A vezető német hetilap, a Der Spiegel szintén aznapi beszámolója 

szerint is Magyarország tovább akarja korlátozni a homo- és transzszexuálisok jogait. A 

tudósításban megszólalt tüntetők szerint a gyermekeket éppen azoktól a képviselőktől kellene 

megvédeni, akik megszavazták a törvényjavaslatot. Szerintük a kormány ezzel családokat 

szakít szét: „Minden homofób és transzfób által bántalmazott gyermek, aki fél segítséget kérni, 

a képviselők miatt fog szenvedni.” – hangzott el a beszámolóban. A liberális Süddeutsche 

Zeitungnak szintén aznapi száma szerint a törvény korlátozza a homoszexuális és transznemű 

fiatalok jogait, amelyben „komoly dolgokat mosnak össze visszataszítóval”. A konzervatív-

liberális Le Figaro június 24-i, Mélyülő európai törésvonalak című cikkében túltekint a magyar 

jogszabály, illetve a körülötte kialakult LMBTQ-közösséggel kapcsolatos konfliktuson és 

tágabb dimenzióban értékeli a változásokat. Az elfogadott „diszkriminatív” intézkedések 

ugyanis rávilágítanak a „két Európa” közötti növekvő megosztottságra is. A cikk szerint ezek 

a törésvonalak tovább fognak nőni a jövőben is a kétségtelenül liberális Nyugat- és Észak-

Európa vezetői, valamint a konzervatívabb Közép- és Kelet-Európa vezetői között. A Le Figaro 

uniós forrása szerint kulturális háború szemtanúi vagyunk. Más francia újságok is tágabb 

ideológiai, világnézeti dimenzióból értékelték a helyzetet. A Libération június 25-i száma 

szerint ez a konfliktus egyszerűen felszínre hozta a Kelet-Nyugat megosztottságot. Akkor 

először az EU-csúcson is tiltakoztak az ellen, hogy Orbán Viktor egy olyan törvényt fogadtatott 

el, amely összemossa a homoszexualitást a pedofíliával. A nyugati liberális fősodor szerint 

Magyarország ezzel már olyan messzire ment el, hogy az Unióból történő kizárása is felmerült. 

Hasonló következtetésre jutott a szintén baloldali Le Monde is egy nappal korábbi számában, 

amelyben az említett jogszabály mellett a Labdarúgó-EB politikai szempontból egyik 

legátitatottabb eseménye, a német-magyar mérkőzés kapcsán a müncheni Allianz Aréna 

szivárványszínekkel történő kivilágítása körül történt. Az újság szerint a homoszexualitást, a 

pornográfiát és a pedofíliát összemosó magyar törvény, valamint az UEFA ez ellen tiltakozó, 

kivilágítást tiltó határozata rámutatott az EU tagjai közötti szakadásra, kikristályosította a 

társadalmi törésvonalakat. Az UEFA azon döntésére, hogy nem engedélyezte a müncheni 

stadion szivárványszínűre világítását, olyan váratlan reakciók születtek, amelyek nagysága 

megmutatta az EU-n belüli különbségeket a nyugati és keleti országok, a liberális társadalmak 

és a posztkommunista Közép-Európa között. Az egy héttel korábban elfogadott 

gyermekvédelmi törvény hatása gyorsan átgyűrűzött a sporton túl még szélesebb társadalmi, 

gazdasági területekre is. Június 23-án a Le Monde az AFP nyomán már egy „Rainbowgate"-



11 

 

nek nevezett botrányról írt. Az UEFA döntését ellenezve ugyanis Németország számos 

helyszíne öltözött szivárványszínekbe a német-magyar meccs időtartamára. A Siemens, a 

BMW és a Deutsche Bahn vasúttársaság is szivárványszínekbe borították magukat a Twitteren. 

A média egy része pedig nyíltan még mélyebb kulturális harcot hirdetett meg az ügy kapcsán. 

Egyes német napilapok, mint például a Süddeutsche Zeitung, „színes címlapokkal” fejezték ki 

támogatásukat. Mivel például a Deutsche Welle és az RTL Klub szerint az új törvény a 

sajtószabadságot is támadja, így a Deutsche Welle bejelentette, hogy a jövőben egyre több ún. 

„szivárványos témával” fognak foglalkozni – olvashatjuk a Tagesschau.de június 15-i 

számában. Még a Fidesz és az Európai Néppárt közötti súlyos harcok sajtóvisszhangját is 

felülmúlta ősszel a magyar gyermekvédelmi törvény fogadtatása a nyugati sajtóban az első 

félév végétől kezdve hosszú heteken keresztül. A pedofilellenes, de a nyugati sajtóban 

gyakorlatilag konzekvensen homoszexuális-, illetve LMBTQ-ellenesnek bélyegzett 

jogszabállyal kapcsolatban azon messze túlmutató ideológiai, világnézeti vita bontakozott ki. 

Az LMBTQ-jogok témájának lassú, nyári visszaszorulása mellett Orbán Viktornak az Európai 

Unió jövőjével kapcsolatos gondolatai, tervei, valamint az EU-s pályázatokkal kapcsolatos 

ügyek kerültek még a felszínre. Szeptember végén (39. hét) pedig a keleti nyitással kapcsolatos 

kérdések hozták rövidebb ideig lázba a nemzetközi sajtót. A vezető témák közé bekerültek az 

uniós támogatások, továbbá örökzöld témaként a koronavírusjárvány maradt jelentős téma az 

év második felében is. Az őszt leginkább a 2022-es választások tematizálták a világsajtóban, 

amely alól csak az utolsó csúcs jelent kivételt. A 49. héten a magyar miniszterelnöknek az 

Európai Unió jövőjével összefüggő, szupranacionalizmussal szemben megfogalmazott 

gondolatainak előtérbe kerülése miatt nőtt meg a Magyarországgal kapcsolatos hírek száma. 

Októbertől kezdve a közelgő 2022-es tavaszi országgyűlési választások témája kezdett el egyre 

nagyobb szerepet játszani a nemzetközi sajtóban. A 42-43. hét környékén az őszi ellenzéki 

előválasztás időszakában jelentek meg nagyszámban cikkek az országról, mindez 

természetesen az ellenzéki előválasztás és annak eredményére reflektálva történt. Az őszi 

előválasztás eredménye, Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelöltsége meglephette a nemzetközi 

sajtót is. Az újságok többsége kezdetben semlegesebben tudósított az ellenzéki összefogás 

résztvevőit is meglepő eredményről. Jellemzően hasonló, alapvető információkat közöltek a 

nemzetközi szinten korábban gyakorlatilag ismeretlennek számító Márki-Zay Péterről. Több 

cikkben is arra utaltak, hogy a jelöltségét sok baloldali és liberális szavazó is támogatta, abban 

reménykedve, hogy ő meg tudja majd szólítani az Orbán Viktorból és a Fideszből kiábrándult 

konzervatív és bizonytalan jobbközép választókat. Az ellenzéki előválasztás eredményének 



12 

 

értékelésénél a távolságtartóbb tudósítások mellett már kevesebb véleménycikk született az új 

ellenzéki miniszterelnök-jelöltről. Az egyik ilyen a liberális osztrák Die Presse október 18-i 

számában jelent meg. A cikk szerzője, Jürgen Streihammer szerint a Várban, a kormány 

székhelyén valószínűleg konganak a vészharangok, mivel olyan jelölt nyerte az előválasztást, 

akit a legkevésbé akartak a kormányoldalon. A konzervatív-liberális svájci lap, a Neue Zürcher 

Zeitung szintén aznapi számában úgy vélekedtek Márki-Zayról, mint aki tovább akarja vinni a 

konzervatív politika legfontosabb elemeit, csak Orbán rendszere nélkül. Szerinte az ellenzék 

kormányfőjelöltje támogatja a kormány családpolitikáját, elutasítja az adóemeléseket, és 

továbbra is aktívan támogatni kívánja a magyar diaszpórát. A magyar kampányt egy „Fidesz a 

Fidesz ellen”-i versenyként írta le. Ez a vízió is jól illusztrálja azt a nemzetközi sajtó jelentős 

része által sugárzott kissé patetikus képet a baloldali ellenzék miniszterelnök-jelöltjéről, 

miszerint csak egy jobboldali, valóban konzervatív politikus képes legyőzni a jobboldali 

kormánypártokat. Eközben ritkán tettek említést arról, hogy mekkora kihívás egy sokpárti, 

ideológiailag nagyon heterogén ellenzéki összefogást egyben tartani. A Libération szintén 

október 18-i számában Európa-párti, konzervatív Márki-Zayt „Orbán Viktor romlatlan és nem 

diktatórikus változata[ként]” festette le. Magyar politológusokra hivatkozva megállapították, 

hogy az ellenzék jelöltje „rémálom Orbán Viktornak” és „számára ez lehet a vég kezdete”. 

Kevesebbet foglalkozott ezzel szemben a sajtó Márki-Zay szabadpiac-barát gazdaságpolitikai 

elképzeléseivel vagy éppen alkotmánymódosító szándékával. 



13 

 

2. Kritikus nyugati, kiegyensúlyozott kelet- és közép-
európai sajtó 

A fentebbi példákból kitűnik, hogy a Magyarországról tudósító nyugati sajtótermékek jelentős 

része kritikusabb hangvételű cikkeket közölt Magyarországról, és csupán kisebb hányada az, 

amely rendszeresen pozitív tartalmú írásokat jelentetetett meg. A vizsgált sajtótermékeknek 

valamivel kevesebb, mint 10 százaléka viszonyul Magyaroroszághoz és politikájához 

rendszeresen pozitívan, amelyek körébe tartozik például az amerikai The Washington Times, 

a brit The Daily Telegraph és a The Spectator, a német Kronen Zeitung, a francia Valleurs 

Actuelles, az olasz Il Giornale, a cseh Lidové noviny, valamint három lengyel sajtótermék, a 

Wprost, a W Sieci és a Do Rzeczy. A világsajtó által alkotott összkép megértéséhez a 

Magyarországgal kapcsolatos hírek mennyiségi áttekintésén túl a témák tartalmi szempontból 

történő vizsgálata még árnyaltabb képet tud nyújtani. A vizsgált sajtótermékek híradásainak 

polaritását tekintve fontos különbségek láthatóak a pozitív, a semleges és a negatív hírek 

egymáshoz viszonyított arányaiban. A vizsgált nemzetközi híranyagok mindössze 19 százaléka 

adott pozitív képet hazánkról, míg a semleges (40 százalék) és negatív (41 százalék) 

közlemények arányai nagyjából ugyanakkorák voltak. 

 



14 

 

Egyértelműen látszódik, hogy bár a jelentősebb nyugati országok sajtója a régiónkhoz tartozó 

országokéhoz képest arányaiban kevesebbet foglalkozott Magyaroroszággal, mégis azok 

esetében a pozitív tartalmú híranyagok aránya eltörpült a semleges és negatív tartalmúakhoz 

képest. Ha részletesen megnézzük az elemzett cikkeket, akkor egyértelműen kirajzolódik a 

pozitív/negatív tartalmúak esetében a kelet-közép-európai és nyugati sajtó közötti törésvonal.  

A hazánkról negatív képet festő sajtómegjelenések túlsúlya elsősorban a nyugat-európai 

médiafősodor kritikus hírkeretezésének köszönhető. A Magyarországot negatívan bemutató 

hírek aránya a spanyol (76 százalék), a francia (76 százalék), az olasz (64 százalék) és a német 

(62 százalék) nyelvű médiában 60 százalék felett volt, míg a pozitív cikkek aránya nem érte el 

a 10 százalékot. Az angol nyelvű sajtóban szintén túlsúlyban voltak a negatív polaritású 

közlések (38 százalék) a pozitívval szemben (4 százalék), ugyanakkor nem a kritikus, hanem a 

semleges hírkeretezés volt jellemzőbb (58 százalék). 

A visegrádi országok és a szomszédos Horvátország, valamint Szerbia és Románia irányából 

érkezett a legtöbb pozitív tartalmú írás. A horvát sajtó ezek közül a legkevésbé pozitív, itt csak 

20 százalékos az arány, de a román és a szlovák még jobb arányt mutat, az összes cikk több 

mint harmada pozitív. Az utóbbiaknál viszont a negatív cikkek aránya is közel 40 százalékos. 

A legpozitívabb képet a vizsgált szerb (40 százalék), lengyel (41 százalék)) és cseh (37 

százalék) sajtótermékek tükrözik vissza Magyarországról. A visegrádi országok jellemzően 

kiegyensúlyozottan számoltak be a magyarországi történésekről: a lengyel sajtó 41, a cseh 37, 

a szlovák média pedig 35 százalékban közölt pozitív beszámolót, s hasonló arányban (36, 28, 

és 37 százalékban) jelentettek meg negatív híreket hazánkról. Az orosz és az ukrán sajtó tűnik 

a legtávolságtartóbbnak, illetve legneutrálisabbnak, mivel ott 74 és 64 százalékos arányt mutat 

a semleges tartalmú írások aránya. Mindemellett az orosz sajtó mutatja kiugróan a legkevesebb 

negatív hangvételű cikket az országról, az összes sajtómegjelenésnek csupán a 10 százalékát. 

Egyértelműen látszódik az Európát átszelő geopolitikai és ideológiai törésvonal, arányaikban a 

legkevésbé pozitív hangvételű képet azon nyugati országok sajtója mutatja fel hazánkról, 

amelyek rendszeresen konfliktusban állnak Magyarországgal. 



15 

 

 

A földrajzilag különálló Izraelt leszámítva geopolitikai és kulturális szempontból a nyugati, 

azaz jellemzően az angolszász és az EU vezető tagállamaiban a hazánkról szóló hírek 

keretezése egyértelműen elfogultabb volt 2021-ben, mint a közép- és kelet-európai sajtóban. 

Az angol, a francia, a német, az olasz és a spanyol nyelvű média által Magyarországról 

megjelentett médiaanyagok 56 százaléka volt kritikus hangvételű, és mindössze 4 százaléka 

jelenítette meg az országgal kapcsolatos híreket pozitív megvilágításban. Ezzel szemben kelet-

és közép-európai térséghez tartozó lengyel, cseh, szlovák, szlovén, horvát, szerb, román, ukrán 

és orosz nyelvű médiumra a kiegyensúlyozottság volt jellemző. Itt összességében közel azonos 

volt a pozitív (29 százalék) és negatív (31 százalék) árnyalatú sajtóanyagok aránya. 

Magyarország 2021-es nemzetközi médiaképében tükröződik az általános országgyűlési 

választásokat megelőző év felfokozott politikai hangulata. A választási kampány témái – mint 

például a járvány elleni védekezés, a gyermekvédelmi törvény és népszavazás, vagy az Európai 

Parlament nyomásgyakorlása – kaptak jelentős figyelmet a nemzetközi sajtóban, s jellemzően 

ezek érték el a nyugati sajtó ingerküszöbét. Erősebb kritikát nemcsak ezeknél a nagyobb 

konfliktusoknál kapott Magyarország, hanem a legkülönfélébb közéleti témákat is rendszeresen 

összekötötték a politikai rendszer demokratikus jellegének megkérdőjelezésével. Többek 



16 

 

között a keleti vakcinabeszerzésről szóló hírek is a származási országok politikai rendszere, 

illetve a labdarúgó Európa Bajnokság eseményei is az LMBTQ közösség jogainak 

narratívájában jelentek meg. A nyugati, illetve a kelet- és közép-európai sajtómegjelenések 

keretezése közötti eltérések mögött jól láthatóan nem egyszerű véleménykülönbségek, hanem 

egyre mélyülő ideológiai törésvonalak húzódnak. 



17 

 

Módszertan 

A 2021-es évben 18 országban, 15 nyelven megjelent sajtótermékben vizsgáltuk meg 

Magyarország médiaképet. A nyugati országokból (Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, 

Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svájc), a Visegrádi 

Csoportból (Csehország, Lengyelország, Szlovákia), a Balkánról (Horvátország, Románia, 

Szerbia, Szlovénia) és Kelet-Európából (Oroszország, Ukrajna), a földrajzilag különálló 

Izraellel együtt mindösszesen 103 sajtótermékét szemléztünk, ebből a körből 57 print és 46 

online médium cikkeit vizsgáltuk meg. A széles kör ellenére az összes Magyarországról 

megjelenő cikk így sem ölelhető át, az elemzésünkben vizsgált sajtótermékek körén kívüli 

médiában is foglalkoztak Magyarországgal, mi azonban vizsgálódásainkat csak az 

országhatárokon túl is ismert sajtótermékekre szűkítettük, valamint vizsgálódásunk nem terjedt 

ki a televíziók, a rádióadók és a közösségi média híreire sem. A Magyarországgal 

összefüggésben álló médiamegjelenések elemzésekor a nyelvterületenként egy médiumra eső 

megjelenésszámot és az egyes megjelenés-típusok arányait vettük alapul, majd hasonlítottuk 

össze. Az értékelések a média-megjelenések médiaforrásainak nyelvei (az izraeli sajtót héber 

nyelvűnek tekintve), mennyisége és tendenciája szerint történt. A tendencia vizsgálat a 

Magyarország kormánya szempontjából pozitív, semleges és negatív tendenciát jelenti. 

A szemlézett médium nyelv szerint:  

Angol nyelvű lapok: 

BBC.com Bloomberg.com Breitbart.com CNN.com EurActiv EUobserver Financial Times 

Newsweek Politico.eu Reuters.com Telegraph.co.uk The Economist The Guardian The New 

York Times The New York Times International Edition The Spectator The Times The Wall 

Street Journal The Washington Post The Washington Times 

Német nyelvű lapok: 

Berliner-zeitung.de Bild.de Der Spiegel Der Standard Die Presse Die Tageszeitung Die Welt 

Die Zeit Frankfurter Allgemeine Zeitung Frankfurter Rundschau Handelsblatt Zdf.de Kronen 

Zeitung Kurier Neue Zürcher Zeitung Süddeutsche Zeitung Tages-Anzeiger Tagesschau.de 

Tagesspiegel.de 

Francia nyelvű lapok: 

La Croix Le Figaro Le Monde Lexpress.fr Libération Nouvelobs.com Valeurs Actuelles 

Olasz nyelvű lapok: 

Corriere della Sera Il Giornale L’Osservatore Romano La Repubblica Lastampa.it 

Spanyol nyelvű lapok: 



18 

 

Abc.es El Mundo El País Lavanguardia.com 

Cseh nyelvű lapok: 

Aktualne.cz Lidové noviny Mladá fronta Dnes Novinky.cz 

Lengyel nyelvű lapok: 

Gazeta Wyborcza Rzeczpospolita Wp.pl Wprost Do Rzeczy Sieci Wpolityce.pl Tvn24.pl 

Szlovák nyelvű lapok: 

DenníkN Hospodárske noviny Pravda.sk Sme Aktuality.sk 

Román nyelvű lapok: 

Adevărul Evenimentul Zilei Jurnalul National Agerpres.ro Hotnews.ro 

Szerb nyelvű lapok: 

N1 Novosti.rs Tanjug.rs 

Horvát nyelvű lapok: 

Index.hr Jutarnji.hr Vecernji.hr 

Szlovén nyelvű lapok: 

Delo.si Rtvslo.si Vecer.com 

Ukrán nyelvű lapok: 

Day.kyiv.ua Komszomolszkaja Pravda v Ukrainye Unian.ua Zerkalo Nyegyeli 

Korrespondent.net 

Orosz nyelvű lapok: 

Izvesztyija Kommerszant Lenta.ru Ng.ru Rg.ru Ria.ru Vedomosztyi 

Izraeli lapok: 

Haaretz.co.il Maariv The Jerusalem Post Ynet.co 


