
 
 

 
 

 

SAJTÓSZABADSÁG 
MAGYARORSZÁGON 
Jelentés a magyar médiapiac 2024-es helyzetéről 
 

 

 

 

2025. október 15. 



1 
 

ÖSSZEFOGLALÓ 

1. Magyarországon valamennyi hírforráshoz bárki könnyen 
hozzáférhet 
A magyarországi médiumok politikai hovatartozásuktól függetlenül 
az ország egész területén bárki számára könnyen hozzáférhetőek. 
Tízből kilenc magyar rendszeres médiafogyasztó, s közel 
ugyanannyian tájékozódnak televízióból (6,2 millió fő), mint 
internetről (6,1 millió fő). 

2. Azonos arányban érik el a magyarokat a kormánybarát és 
kormánykritikus üzenetek 
A magyarok közel azonos arányban tájékozódnak kormánykritikus 
(64 százalék) és kormánybarát (65 százalék) médiumokból, csak 6-
6 százalékuk tájékozódik kizárólag az egyik forrástípusból. 

3. A kormánykritikus médiumok nyereségesen működnek 
A releváns kormánykritikus média 2024-ben összesen közel 100 
milliárdos bevételt ért el. A médiumok mögött álló társaságok 
pénzügyi eredményessége azok menedzsmentjén múlik, a politikai 
környezet nem akadályozza a sikeres gazdasági működést. 

4. Harminchat új kormánykritikus médiafelület alakult 2010 óta 
Miközben a magyarországi kormánykritikus média 
ellehetetlenítésével vádolják Magyarországot, 2010 óta 36 új, 
kormánykritikus médaifelület alakult, melyek politikai 
szerepvállalása is egyre látványosabb. 

5. Átláthatatlan külföldi forrásból működnek egyes 
kormánykritikus médiumok 
A kormánykritikus médiumok egy nemzetközi nyomásgyakorló 
hálózat részeivé váltak, így fennáll a külföldi beavatkozás veszélye. 
Összesen 8.737.000 dollárt költöttek el Magyarországon külföldi 
donorok. 

6. A magyar médiafelügyelet pártatlan, nem politikai alapon hozza 
döntéseit 
Többnyire formai követelmények miatt születtek hatósági 
határozatok, politikai tartalommal kapcsolatban csak kormánypárti 
média kapott büntetést 2024-ben. 

7. A kormányzati tájékoztatás és a közérdekű adatokhoz való 
hozzáférés az uniós gyakorlatnál hatékonyabban működik 
A magyar kormány transzparens tájékoztatási gyakorlatot végez. A 
Miniszterelnökséget vezető miniszter rendszeresen személyesen 
tájékoztatja a döntésekről a nyilvánosságot, a közérdekű adatok 
hozzáférése, valamint a magán- és köztulajdonban lévő 
vállalkozások üzleti adatainak nyilvánossága is biztosított. 

8. A magyar közmédia arányosan jeleníti meg a kormánypárti és 
kormánykritikus szereplőket 
A közmédia a francia modell által is meghatározott szabályhoz 
hasonló arányban szerepelteti a politikai oldalak képviselőit: a 
kormánynak és a kormánypártoknak jutó idő (a megjelenítések 67 
százaléka) az ellenzéki szereplők idejének (33 százalék) legfeljebb 
kétszerese, s megjeleníti a parlamenten kívüli TISZA Pártot is annak 
ellenére, hogy annak vezetői elzárkóznak a közmédiának való 
nyilatkozástól.

 



2 
 

1. Magyarországon valamennyi hírforráshoz bárki 
könnyen hozzáférhet 

A Nézőpont Intézet 4000 fős, a magyar felnőtt lakosságra reprezentatív 
mintán1 vizsgálta meg a médiafogyasztási szokásokat 2024 végén. A ku-
tatás a felsorolt releváns médiumok (a médialistát lásd: 1. táblázat) 
előző napi médiahasználatra kérdezett rá. Az eredmények alapján el-
mondható, hogy 10-ből 9 válaszadó (88 százalék) használt valamely 
médiumot ebben a médiakörben az adatfelvételt megelőző napon, ami 
közel 7 millió személynek feleltethető. A korábbi trendeknek megfele-
lően a legtöbben a televíziót részesítik előnyben (79 százalék; 6,2 millió 
fő), de szinte ugyanilyen arányban tájékozódnak az internetről (77 szá-
zalék; 6,1 millió fő). Rádiót már csak a lakosság 41 százaléka hallgat (3,3 
millió fő), míg legkevesebben a nyomtatott sajtót követik figyelemmel 
(12 százalék, kevesebb mint 1 millió fő). Mindemellett privát- vagy köz-
életi információforrásként a közösségi média használata is elterjedt, 
hiszen a 18 év feletti lakosság 69 százaléka napi rendszerességgel láto-
gatta a Facebook, 40 százaléka a YouTube, 29 százaléka a TikTok és 25 
százaléka az Instagram felületeit (1. ábra). 

A közösségi oldalak nemcsak otthont adnak a közéleti vitáknak, de ma-
guk is a közéleti viták tárgyává váltak. 2024 decemberében a román 
alkotmánybíróság a TikTok-on keresztüli, állítólagos beavatkozásra hi-
vatkozva érvénytelenítette az elnökválasztás első fordulóját. 2025 
elején több mint 60 német és osztrák tudományos szervezet jelentette 
be, hogy kilép az X (korábban Twitter) nevű platformról, kifogásolva, 
hogy az oldal engedélyezi jobboldali és populista tartalmak megosztá-
sát.2 Ezzel szemben Magyarországon az online tér biztonságosabbá 
tétele érdekében történt előrelépés az objektíven megállapítható szél-
sőséges magatartással szemben. 2024. december 17-én fogadták el az 
internetes agresszió visszaszorítását célzó törvényt, amely nem a 

politikai véleményeket kriminalizálja, hanem azt kívánja megelőzni, 
hogy a véleménykifejezés agresszióba csapjon át. A tavaly elfogadott 
törvény pártatlanul érvényesült, 2025 nyarán például egy Magyar Péter 
meggyilkolására buzdítóval szemben alkalmazták.3 

Magyarországon nem a politikai vélemények korlátozása, hanem sokkal 
inkább az online politizálás virágzása jellemző. A közösségi oldalak cen-
zúrázásával szemben éppen az azokban rejlő kommunikációs 
lehetőségek kiaknázása zajlik. Az ellenzéki Tisza Párt ennek érdekében 
létrehozta a Visszhang-csoportot, míg a kormánypártok a Harcosok 
Klubját és a Digitális Polgári Köröket szervezte meg. 

Mindennek feltétele az elektronikus szolgáltatásokhoz való széleskörű 
hozzáférés, amelyhez hozzájárul a lakosság eszközellátottsága. A Köz-
ponti Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024-ben a háztartások 94,8 
százaléka rendelkezett szélessávú internetkapcsolattal4, több mint 3,5 
millió háztartás pedig televízió-előfizetéssel5. A KSH kimutatása szerint 
a médiumokhoz való mobil hozzáférést Magyarországon a lakosságszá-
mot messze meghaladó 14 milliónál is több mobilelőfizetés biztosította 
2024-ben6, amelynek jelentőségét nem csupán az egyre erősödő inter-
netközpontú tájékozódási igény adja, hanem az is, hogy a televízió-
előfizetések a nagyobb szolgáltatóknál már mobilapplikáción keresztül 
is elérhetőek, így a valós idejű televíziózás helyhez kötöttsége is meg-
szűnni látszik. A szolgáltatók alapcsomagjaiban, köztük a mindenki 
számára ingyenesen elérhető Mindig TV csomagban7 a közszolgálati 
adók mellett a nagyobb kereskedelmi, kormánybarát (TV2) és kormány-
kritikus (RTL) csatornák is helyet foglalnak. Végül a leghagyományosabb 
médiafajtához, azaz a nyomtatott lapokhoz szintén bárki országosan 
hozzáférhet, a nyomtatott hetilapok értékesítésével az országos háló-
zattal rendelkező Magyar Posta is foglalkozik, míg az egyéb nyomtatott 
kiadványok, így a napilapok terjesztését a kiadók saját hatáskörben biz-
tosítják.



3 
 

 



4 
 

2. Azonos arányban érik el a magyarokat a 
kormánybarát és kormánykritikus üzenetek 

A releváns, saját szerkesztett tartalommal rendelkező, országos média-
termékeket, kvalitatív tartalomelemzés alapján, négy kategóriába 
soroltuk: közszolgálati, kormánybarát, kormánykritikus és vegyes tartal-
múak. A vizsgált releváns médiatermékek típusát is azonosítottuk, 
amely alapján beszélhetünk nyomtatott és online sajtótermékek, on-
line videós műsorokról, illetve televíziós, rádiós hírműsorokról (a 
médiumok besorolását lásd: 1. táblázat). A vizsgálat alapján elmond-
ható, hogy a magyar médiapiac sokszínű. A kormányról kritikusan, 
barátságosan és vegyesen tudósító felületei nemcsak elérnek szinte 
minden felnőttkorú magyart, de a társadalom jelentős többsége hasz-
nálja is őket információszerzés céljából (2. ábra). 

E médiafelületekről összesen a felnőtt magyarok 88 százaléka (közel 7 
millió fő), míg mind a négy típusból párhuzamosan 11 százalékuk (közel 
1 millió fő) tájékozódik. A megkérdezettek 12 százaléka állította, hogy a 
tegnapi nap folyamán nem fogyasztott híreket a felsorolt médiumokból, 
amennyiben viszont az elmúlt 4 hét médiafogyasztási szokásait vesszük 
alapul, mindössze a megkérdezettek közel 7 százaléka állította ugyan-
ezt. 

Kormánykritikus médiafelületeken, saját bevallásuk szerint, a felnőtt 
magyarok közel 64, míg kormánybarát médiafelületeken 65 százaléka 
találkozik hírekkel vagy hírműsorokkal, ami mintegy 5,1 millió hírfo-
gyasztónak felel meg. A mindenkori kormánnyal szemben inkább baráti 
közmédia különböző felületeiről a felnőtt magyarok 31 százaléka tájé-
kozódik (mintegy 2,5 millióan). Kormánybarát és kormánykritikus 
üzeneteket egyaránt, vegyesen közvetítő felületekről a magyar felnőtt 
társadalom ennél nagyobb aránya, 45 százaléka tájékozódik (3,6 millió 
fő). 

Nem igaz az az állítás, miszerint a többséghez csak kormánybarát értel-
mezések jutnak el, hiszen ugyanakkora, csupán 6-6 százalékos 
arányban vannak azok, akik csak kormánybarát, illetve akik csak kor-
mánykritikus médiát fogyasztanak, azaz nagyjából egyaránt félmilliós 
azok tábora, akik egyoldalú forrásból tájékozódnak.



5 
 

 



6 
 

típus Kormánybarát médiumok típus Kormánykritikus médiumok típus Közszolgálati médiumok típus Vegyes médiumok 
online borsonline.hu online 168.hu online hirado.hu online atv.hu 
online figyelo.hu online 24.hu Rádió Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! (06:00-09:00) online economx.hu 
online hetek.hu online 444.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 10:00 online index.hu 
online hirtv.hu online alfahir.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 12:00 online infostart.hu 
online magyarHírlap.hu online atlatszo.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 15:00 online portfolio.hu 
online magyarnemzet.hu online blikk.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 16:00 videó Index.hu podcast 
online mandiner.hu online g7.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 17:30 videó index.hu YouTube-csatorna 
online metropol.hu online hang.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 20:00 print Színes Ász 
online origo.hu online hirklikk.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 22:00 Rádió InfoRádió Aréna 
online pestisracok.hu online hvg.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 06:00 Rádió InfoRádió Déli Hírek 
online ripost.hu online kuruc.info Rádió Kossuth Rádió Krónika 07:00 Rádió InfoRá Rádió dió Esti hírek 
online vasarnap.hu online magyarnarancs.hu Rádió Kossuth Rádió Krónika 08:00 Rádió InfoRádió Reggeli hírek 7:00 
online vg.hu online merce.hu Rádió Kossuth Rádió Vasárnapi Újság (06:00-08:30) Rádió Rádió 1 Hírek 7:00 
online 19 db regionális hírportál online nepszava.hu Rádió Petőfi Rádió Hírek 12:00 Rádió Retro Rádió Hírek 12:00 
videó Origo.hu videó online nyugat.hu Rádió Petőfi Rádió Hírek 18:00 Rádió Retro Rádió Hírek 18:00 
videó Mandiner YouTube-csatorna online nyugatifeny.hu Rádió Petőfi Rádió Hírek 7:00 Rádió Retro Rádió Hírek 7:00 
print Bors online privatbankar.hu TV Duna TV Híradó M1 6:00 (06:00-06:28) TV ATV esti Híradó (18:45-19:25) 
print Hetek online rtl.hu TV Duna TV Híradó M1 12:00 (12:00-12:40) TV ATV reggeli Híradó (7:00-7:05) 
print Magyar Demokrata online szabadeuropa.hu TV Duna TV Híradó M1 18:00 (18:00-18:30) TV ATV déli Híradó (12:00-12:30) 
print Magyar Nemzet online telex.hu TV M1 Híradó M1 6:00 (06:00-06:30) TV ATV START (06:25-08:00) 
print Mandiner online valaszonline.hu TV M1 Híradó M1 07:00 (07:00-07:19) TV ATV Egyenes beszéd (19:25-20:35) 
print Metropol videó 444.hu podcast TV M1 Híradó M1 8:00 (08:00-08:15)   
print Szabad Föld videó 24.hu podcast TV M1 Híradó M1 12:00 (12:00-12:40)   
print Vasárnap Reggel videó Válaszonline podcast TV M1 Híradó M1 14:00 (14:00-14:19)   
print 19 db regionális lapok videó Hírklikk TV TV M1 Híradó M1 15:00 (15:00-15:19)   
Rádió HírFM Hírek 7:00 videó Atlatszo.hu YouTube-csatorna TV M1 Híradó M1 16:00 (16:00-16:15)   
Rádió HírFM Hírek 12:00 videó Partizán YouTube-csatorna TV M1 Híradó M1 17:00 (17:00-17:20)   
Rádió HírFM Hírek 18:00 videó Telex.hu YouTube-csatorna TV M1 Híradó M1 18:00 (18:00-18:30)   
TV HírTV Híradó 7:00 (07:00-07:50) videó HVG YouTube-csatorna TV M1 Híradó M1 19:30 (19:30-20:30)   
TV HírTV Híradó 10:00 (10:00-10:05) videó 444.hu YouTube-csatorna TV M1 Híradó M1 21:00 (21:00-21:20)   
TV HírTV Híradó 12:00 (12:00-12:50) videó 24.hu YouTube-csatorna TV M1 Híradó M1 22:00 (22:00-22:30)   
TV HírTV Híradó 15:00 (15:00-15:25) print Blikk TV M1 Ma délelőtt (09:21-12:00)   
TV HírTV Híradó 19:00 (18:30-19:00) print HVG TV M1 Ma délután (12:53-17:29)   
TV HírTV Híradó 22 (22:00-23:30) print Magyar Hang TV M1 Ma este (17:53-21:00)   
TV HírTV Napi aktuális (19:00-21:00) print Magyar Narancs TV M1 Ma reggel (07:33-08:56)   
TV TV2 Mokka (06:55-08:45) print Népszava     
TV TV2 Tények print Vasárnapi Blikk     
TV TV2 Tények délben (12:00-12:30) Rádió Klubrádió A lényeg     
TV TV2 Tények Este (változó időpont)  Rádió Klubrádió A lényeg - krónika délben     
TV TV2 Tények Plusz Rádió Klubrádió Esti gyors     
TV TV2 Tények Reggel (06:25-06:55)  Rádió Klubrádió Reggeli gyors     
  Rádió Klubrádió Reggeli hírek 7:00     
  TV RTL Késő esti Híradó     
  TV RTL Reggeli (06:00-09:00)     
  TV RTL Híradó - Esti kiadás     

1. táblázat Médiafogyasztás-kutatásban szereplő releváns TV- és rádió hírműsorok, nyomtatott és online médiatermékek 



7 
 

3. A kormánykritikus médiumok nyereségesen 
működnek 

A vizsgált kormánykritikus médiumok kiadói jelentős bevétellel8 rendel-
keznek (3. ábra), mely 96 milliárd forintról 99,9 milliárd forintra nőtt 
2023-ról 2024-re. Ezzel párhuzamosan összes adózott eredményük 
csökkent, 3,1 milliárd forintról 210 millió forintra, ami elsősorban az RTL 
negatív eredményével magyarázható, hiszen a csatorna 2024-ben is a 
legfajsúlyosabbnak számított a kormánykritikus médiumok között (2. 
táblázat). 

Bár a Magyar RTL Televízió Zrt. bevételei egy év alatt több mint 1,4 milli-
árd Ft-tal nőttek (az árbevétele ennél is nagyobb mértékben, 2,2 milliárd 
forinttal), a ráfordításai ennél jóval nagyobb volumennel emelkedtek. Az 
elmúlt években az RTL (nemcsak hazánkban, hanem Csoport szinten is) 
aktívan építette streaming szolgáltatásait, ami jelentős kiadásokkal 
járt, s ez csökkentette a cég pillanatnyi nyereségességét. A streaming 
szolgáltatási üzletág építésével összefüggésben például a Bajnokok Li-
gája közvetítési jogainak megvásárlása akár évi 10 millió eurós költséget 
is jelenthet,9 bár ezt nem erősítette meg hivatalosan az RTL. További 
egyszeri, de a cég 2024-es adatait jelentősen befolyásoló tényező volt 
az, hogy pert veszített a Szepesi Ügyvédi Irodával szemben és így több 
mint fél milliárd forintot kellett kifizetnie.10 Egyszeri nagy tételnek tekint-
hető továbbá az RTL új székházba költözése is11. Összességében a 
magyar RTL stratégiai befektetései és a kormánytól független egyszeri 
költségei okozták a költségnövekedést. A streaming-szolgáltatásokban 
a cégcsoport azonban nagy jövőt lát, reménye szerint hamarosan javul-
hat az eredménye. 

Az RTL-től eltekintve a több mint húsz vizsgált kormánykritikus médium 
közül mindössze a Klubrádió, a Magyar Narancs és a Mérce kiadói vé-
gezték mínuszban 2024 végére (2. táblázat). A Szabad Európa, a 

szlovákiai székhelyű Nyugati Fény, illetve a kuruc.info kiadóinak beszá-
molói nem elérhetőek, míg az elemzés lezárultáig12 nem adott le 
beszámolót 2024-re vonatkozóan az alfahir.hu kiadója sem. A 2024-es 
évet a 24.hu kiadója 2,5 milliárd forintnyi adózott eredménnyel zárta. 
100-550 millió között mozgott a Blikk, 444.hu, Népszava és a HVG ki-
adójának az adózott eredménye is. 50 millió forintnál alacsonyabb, de 
15 millió forintnál magasabb adózott eredményt tudott felmutatni a 
168.hu, a Telex, a Magyar Hang és a privatbankar.hu kiadói is. Az atlat-
szo.hu, a valaszonline.hu, a nyugat.hu és a hirklikk.hu kiadóinak 
adózott eredménye 10 millió forint alatti volt a 2024-es évben. 

Megállapítható, hogy pártállástól vagy világnézettől függetlenül a ma-
gyarországi médiumok jelentős része sikeresen működik. Ez pedig arra 
enged következtetni, hogy az egyes társaságok pénzügyi eredményes-
sége döntően azok menedzsmentjén múlik, a politikai környezet nem 
akadályozza a sikeres gazdasági működést.



8 
 

Média Kiadó Bevétel összesen 
(2023)  

Adózott eredmény 
(2023)  

Bevétel összesen 
(2024)  

Adózott eredmény 
(2024)  

168.hu 168 Media Group Kft. 203 962 95 938 90 598 19 245 

24.hu Central Médiacsoport Zrt. 14 276 296 2 352 846 14 766 975 2 521 286 

444.hu Magyar Jeti Zrt. 1 076 748 -50 480 1 469 649 125 123 

alfahir.hu Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány 199 680 20 502 nem elérhető nem elérhető 

atlatszo.hu atlatszo.hu Közhasznú Nonprofit Kft. 205 586 3 111 220 888 7 830 

Blikk, Vasárnapi Blikk, blikk.hu Ringier Hungary Kft. 11 697 208 791 310 12 258 066 545 354 

hirklikk.hu Ariste-Design Kft. 1 -1 203 4 314 967 

HVG, hvg.hu HVG Kiadó Zrt. 5 208 972 223 440 5 267 862 101 434 

Klubrádió Klubrádió Szolgáltató Zrt. 499 552 9 642 573 345 -15 788 

kuruc.info WBY Ltd. Nem ismert Nem ismert Nem ismert Nem ismert 

Magyar Hang, hang.hu Alhambra-Press Bt. 483 331 31 990 527 736 38 882 

Magyar Narancs, magyarnarancs.hu Magyarnarancs.hu Lapkiadó Kft. 256 003 -38 034 276 340 -11 317 

merce.hu Kettős Mérce Blog Egyesület 70 018 14 79 191 -5 086 

Népszava, nepszava.hu XXI. század Média Zrt. 1 872 454 -219 563 614 497 121 146 

nyugat.hu Nyugat Média és Világháló Egyesület 120 217 5 961 133 099 1 549 

nyugatifeny.hu Western Light s.r.o. (Szlovákia) Nem ismert Nem ismert Nem ismert Nem ismert 

privatbankar.hu Privátbankár.hu Kft. 168 336 2 764 261 027 45 221 

RTL, rtl.hu Magyar RTL Televízió Zrt. 60 028 387 -325 264 61 448 134 -3 307 394 

szabadeuropa.hu RFE/RL, Inc. Magyarországi közvetlen kk Nem ismert Nem ismert Nem ismert Nem ismert 

telex.hu, g7.hu Telex.hu Zrt. 1 434 212 16 614 1 809 165 18 918 

valaszonline.hu Válasz Online Kiadó Kft. 97 553 3 383 123 328 3 232 

 Összesen 96 026 062 3 142 534 99 924 214   210 602 

2. táblázat Kormánykritikus média 2023-2024. évi bevétele és adózott eredménye (ezer forint)



9 
 

 



10 
 

4. Harminchat új kormánykritikus médiafelület 
alakult 2010 óta 

Az utóbbi években sokat lehetett hallani a kormánykritikus Népszabad-
ság című napilap 2016-os megszűnéséről, illetve az egyébként online 
még működő Klubrádió földi sugárzásának 2021-es befejezéséről, arról 
viszont kevesebbet, hogy 36 új, 2024 végén is működő kormánykritikus 
médiafelület alakult 2010 óta Magyarországon. Ráadásul ez a szám 
csak a klasszikus, nyomtatott és online hírforrásokat veszi figyelembe, 
s tartalmazza az országos ismertséggel kevésbé vagy nem rendelkező 
helyi ellenzéki médiumokat, illetve az influenszerek által működtetett 
online hírcsatornákat. 

A sokszínű magyar médiavilág egyik fontos jellemzője, hogy a megen-
gedő törvényi szabályozásnak köszönhetően könnyű és gyors új 
médiumot alapítani, így a magyar médiapiacon rendszeresen jelennek 
meg új sajtótermékek. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nyilván-
tartja13 a regisztrált magyar internetes és nyomtatott sajtótermékeket. 
Ezen nyilvántartás szerint Magyarországon a médiafogyasztók 10 605 
médiumból tájékozódhatnak a közélet, valamint más, specifikus témák 
híreiről. Ezen felül számos rádió-, és TV-csatorna, közösségi oldal, 
podcast, YouTube-csatorna és blog is a magyar médiafogyasztók ren-
delkezésére áll, hogy a számukra érdekes hírekről, véleményekről 
tájékozódhassanak. 

A 2010-ben elfogadott magyar szabályozás minimális, könnyen teljesít-
hető feltételeket ír elő a médiaalapítással kapcsolatban: mindössze 
bejelentési kötelezettségük van az új médiumot indítani kívánóknak. A 
médiatörvény értelmében míg a lineáris médiaszolgáltatást nyújtó mé-
diumoknak – egyes esetektől eltekintve – előzetes bejelentési 
kötelezettsége van és tevékenységüket csak azt követően kezdhetik 
meg, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala (azaz a 

nemzeti médiahatóság) nyilvántartásba vette őket,14 addig a sajtóter-
mékek esetén (pl. online vagy nyomtatott médium) a tényleges 
tevékenység megkezdése után, hatvan napon belül szükséges a beje-
lentést megtenni (azaz még a nyilvántartásba vétel sem feltétele a 
tevékenység megkezdésének).15 

A regisztrált sajtótermékek közül számos kormánykritikus beállított-
ságú. Vannak közöttük több mint egy évtizede létező médiatartalom-
szolgáltatók, mint a Blikk (blikk.hu és Vasárnapi Blikk), az Élet és Iroda-
lom (es.hu), a HVG (hvg.hu), a Magyar Narancs (magyarnarancs.hu), az 
mfor.hu, a Népszava (nepszava.hu), a mai 24.hu, az RTL (rtl.hu), a sze-
retlekmagyarorszag.hu és a Nyugat.  

A több évtizede létező kormánykritikus oldalak mellett számos, 2010 
utáni alapítású médiatartalom-szolgáltató is országos ismertségre tett 
szert, de mellettük léteznek még regionális, illetve specifikus témákban 
kormánykritikus tartalmat közvetítő médiumok is. Számos olyan kor-
mánykritikus véleményformáló is szabadon elérhető a magyar 
médiapiacon, amelyek nem klasszikus médiumok, nem találhatóak 
meg az NMHH nyilvántartásában, melyek közé elsősorban „influensze-
rek” által üzemeltetett közösségi oldalak és YouTube-csatornák 
sorolhatók. 

A 2010 óta alapított és ma is kormánykritikus médiumként működő 36 
médiafelület között megtalálhatók a hazai médiapiac több releváns 
szereplője is. 2011-ben indult az atlatszo.hu, 2013-ban alakult a 444.hu 
és a hozzáköthető, 2017-től működő qubit.hu. Szintén 2013-ra tehető, 
s szintén ekkorra tehető az alfahir.hu és a hirklikk.hu megjelenése is. 
2015 januárjában indult a direkt36.hu és a nyugatifeny.hu, 2017-ben 
alakult az azóta a Telex-szel együttműködésre lépő g7.hu, a merce.hu 
és a valaszonline.hu, 2018-ban a Magyar Hang és a hang.hu valamint az 
online műsorszolgáltatóként működő Partizán, 2019-ben a media1.hu, 



11 
 

2020-ban a telex.hu, a szabadeuropa.hu, a jelen.media, a 10perc.hu és 
a roviden.hu, illetve újraindult a Magyar Jelen online verziója, a magyar-
jelen.hu is. 2022-ben jelent meg az idéntől már csak a YouTube-
csatornáját működtető frisshirek.hu, 2023-ban a gulyasagyu.media, 
majd 2024 októberében megalakult egy TISZA Párthoz köthető sajtóter-
mék is, a kontroll.hu (míg a Demokratikus Koalícióhoz köthető DK TV 
befejezte működését). 

Az országos ismertségű, klasszikus kormánykritikus híroldalak mellett 
elindultak regionális és helyi kormánykritikus sajtótermékek is, mint 
például a borsod24.hu, a szol.24.hu, a szabolcs24.hu, kecsup.hu, a 
veszpremkukac.hu, a szegeder.hu, a szabadpecs.hu, a debreciner.hu, 
de regionálisnak tekinthető az ugytudjuk.hu is. Továbbá megjelentek 
olyan hírportálok is, melyek egy-egy speciális területen, vagy sajátos 
megközelítéssel közvetítenek kormánykritikus híreket. Alapvetően üz-
leti kérdésekkel foglalkozik, mégis kormánykritikus a Forbes magazin és 
a forbes.hu, de idetartozik az elsősorban hitélettel foglalkozó, de politi-
kai irányultságát tekintve szintén kormánykritikusnak tekinthető 
szemlelek.net, vagy a gyerekeknek szánt kormánykritikus tartalom, a 
kispolgar.com. 

Az utóbbi évek egyik fontos fejleménye, hogy hagyományos sajtóter-
mékként be nem jegyzett (az NMHH nyilvántartásában sem fellelhető), 
azonban de facto médiumként működő felületek jelentek meg elsősor-
ban a közösségi média különböző platformjain, melyek egyértelműen 
kormánykritikus éllel léptek be a magyarországi nyilvánosságba, és ki-
fejezetten nagy aktivitást fejtettek ki a 2022-es választási kampány alatt 
és azóta. Az egyik ilyen legismertebb felület a Gulyás Márton politikai 
aktivista által alapított és üzemeltetett, Partizán nevet viselő YouTube-
csatorna, amely több mint fél millió követő figyelmét élvezi. 

Legújabban pedig ide sorolhatóak a politikailag egyre aktívabb „influen-
szerek” is, akik akár szintén többszázezres követői bázist építettek ki 
nem (feltétlenül) politikai területen, majd jelentek meg a nyilvánosság-
ban egyértelműen kormányellenes üzenetekkel, különösen a nem 
hivatalos médiumoknak minősülő – azaz még bejelentési kötelezett-
séggel sem bíró – közösségimédia-felületeiken. Ilyen YouTube-
csatornát üzemeltet például Osváth Zsolt (ZSHOW time)16, ide sorol-
ható a JÓLVANEZÍGY felület17, de megemlíthető Bödőcs Tibor 
humorista18, vagy Pottyondy Edina19 is. A felsorolt „influenszerek” több 
százezres követőbázisa szemlélteti ezen alternatív tájékozódási forrá-
sok közéleti jelentőségét. 

Alapítás vagy 
indulás éve 

Új kormánykritikus médium 

2011 atlatszo.hu 
2013 444.hu, Forbes, forbes.hu, alfahir.hu, hirklikk.hu 
2014 szemlelek.net 
2015 direkt36.hu, nyugatifeny.hu 
2017 qubit.hu, g7, merce.hu, valaszonline.hu, szabad-

pecs.hu, szegeder.hu 
2018 Magyar Hang, hang.hu, Partizán, ugytudjuk.hu 
2019 media1.hu, kecsup.hu, debreciner.hu 
2020 telex.hu, szabadeuropa.hu, jelen.media, magyarje-

len.hu, 10perc.hu, roviden.hu 
2021 borsod24.hu, szol24.hu, szabolcs24.hu, veszp-

remkukac.hu 
2022 frisshirek.hu 
2023 gulyasagyu.media, kispolgar.com 
2024 kontroll.hu 

3. táblázat 2010 óta alapított, 2024 végén is működő kormánykritikus médiafelületek 

 



12 
 

5. Átláthatatlan külföldi forrásból működnek egyes 
kormánykritikus médiumok  

A kormánykritikus médiafelületek jelentős része hálózati jelleggel mű-
ködik. Legfőbb külföldi finanszírozói, egészen a közelmúltig, az Egyesült 
Államok kormányzati szervezetei és a hozzájuk kapcsolódó magánala-
pítványok, az együttműködéstől befolyást, hasznot remélő 
óriásvállalatok és magánalapítványok voltak.20 Donald Trump megvá-
lasztásával ezek a források javarészt elapadtak, helyükre az Európai 
Bizottság próbál benyomulni. Ezen célt maga Ursula von der Leyen, a 
Bizottság elnöke is megerősítette 2025. évi értékelő beszédében, ami-
kor hangsúlyozta, hogy az elkövetkezőkben a Bizottság még 
erőteljesebben fogja támogatni a médiát: „új médiareziliencia-progra-
mot indítunk, amely a független újságírást és a médiatudatosságot fogja 
támogatni21”. A támogatásokkal a Bizottság baráti sajtókörnyezetet ala-
kít ki saját maga számára, a hozzá lojális sajtó segítségével közvetve 
képessé válik beavatkozni a kiválasztott államok belügyeibe, temati-
zálva azok nyilvánosságát. 

Bennfentes becslés szerint több mint 350 millió dollár tűnt el a globális 
médiapiacról miután Donald Trump 2025. január 20-án felfüggesztette 
a külföldi kormányzati támogatások kifizetését.22 Vélelmezhető, hogy az 
amerikai kormányzati támogatások felfüggesztése után az addig bő-
kezű amerikai cégek és magánalapítványok is javarészt kihátráltak a 
sajtótámogatásból. A teljes veszteség tehát jóval nagyobb, de pontos 
mértékét nem lehet megbecsülni. 

A USAID a 2022-ben indult Közép-Európa Programban23 közvetlenül is 
finanszírozta a magyarországi hálózati médiát. A támogatást nyert szer-
kesztőségek köre jól körülhatárolja azokat a magyarországi szereplőket, 
amelyek más forrásokból is külföldi támogatást fogadhattak el. A Kö-
zép-Európa Program költségvetésének több mint felét, összesen 8 737 

000 dollárt Magyarországon költötték el az Ökotárs Alapítvány és a Mér-
ték Médiaelemző Műhely Közhasznú Nonprofit Kft. közreműködésével. 
A Szabad Média Pályázatokon 2024-ben csaknem 150 millió forintra 
szerződtek a hálózati médiával (4. táblázat), mely pályázat 2025-ben 
újabb fordulóval tovább folytatódott.  

Az Egyesült Államokból érkező pénz számos forrásból, változatos uta-
kon áramlott több magyarországi szerkesztőség kasszájába. Az 
amerikai érdekeket a célországok sajtójában érvényesítő Internews24 
tevékenységét például a USAID mellett Soros György Nyílt Társadalom 
Intézete, valamint egy tucatnyi amerikai kormányzati és magánalapít-
vány (köztük a National Endowment for Democracy, a Ford Foundation, 
a Rockefeller Foundation) támogatta anyagilag, de kaptak pénzt több 
európai kormányzati ügynökségtől is (pl.: Svédország, Kanada, Egyesült 
Királyság, Németország). Az Internews programjai (EPIC, SERAPH) regi-
onális szinten írják elő, milyen témákat kell a közbeszéd részévé tenni, 
miket kell a felszínen tartani, sőt megjelenítendő tartalmakat is szolgál-
tatnak a finanszírozott szerkesztőségeknek. 

Brüsszel jelenleg is egy egész Európára kiterjedő médiahálózatot finan-
szíroz, amelynek célja, hogy az unió politikai, gazdasági és katonai 
célkitűzéseivel szemben kritikus véleményeket (“rossz információkat”) 
elnyomja. A „független szerkesztőségek” működésének finanszírozá-
sára költött uniós források több költségvetési fejezetből, gyakran 
egymást átfedő programokból származnak, így a támogatások rend-
szere gyakorlatilag átláthatatlan. Ráadásul a támogatások végső 
kedvezményezettjeit sem mindig lehetséges azonosítani, hiszen a Bi-
zottság a médiatámogatásoknál is előnyben részesíti az úgynevezett 
pass-through szervezeteket, amelyek a pénzt továbbosztják a megbí-
zott médiaszereplőknek, és ezzel követhetetelenné teszik a források 
útját.25 



13 
 

Az uniós médiatámogatások célja névleg „a tömegtájékoztatás szabad-
ságának és sokszínűségének védelme”, „az információkhoz való 
hozzáférés segítése”, „a dezinformáció elleni küzdelem”, vagy „az euró-
pai integráció előmozdítása”. A Bizottság és a Parlament az európai 
adófizetők pénzét a gyakorlatban arra költi, hogy a szövetséges média-
platformok segítségével egy felülről szervezett európai nyilvánosságot 
hozzon létre, amelyet központilag meghatározott narratívákkal temati-
zálhat. Olyan társadalom-mérnökösködés ez, amelynek célja, hogy az 
uniós bürokraták által fontosnak ítélt kérdésekben (az elmúlt években 
különösképpen az EU és Ukrajna viszonyának tekintetében) az európai 
emberek véleményét az unió agendájához igazodó keretek közé szorít-
sák, és minden ettől eltérő álláspontot hiteltelennek állítsanak be. 

A Brüsszel által felépített médiahálózat működése kísértetiesen hason-
lít a USAID – illetve az ügynökséggel együttműködő Internews26 és Zinc 
Network27 – által alkalmazott befolyásolási stratégiára.28 Az EU több 
száz „oknyomozó” és „dezinformáció elleni” kezdeményezést finanszí-
rozott az elmúlt években; ezeket mind annak a törekvésnek rendelték 
alá, hogy az EU politikai céljait támogató médiakörnyezetet teremtse-
nek: a hivatalos narratívákat felerősítsék, az ezeket terjesztő 
platformokat pedig feltőkésítsék, és mindeközben az ezeket megkérdő-
jelező hangokat elnyomják. 

A Bizottság pályázati felhívásaiban rendszeresen kijelenti, hogy „tiszte-
letben tartja a részt vevő szerkesztőségek függetlenségét”. Ez azonban 
nem felel meg a valóságnak, hiszen már a projektleírásokból kiolvas-
ható, mit várnak el az újságíróktól. Ezért sincs szükség arra, hogy az EB 
közvetlenül beavatkozzon a tartalom előállításába: a kedvezményezet-
tek tisztában vannak azzal, hogy milyen értelmezési keretet várnak el 
tőlük, különösen, ha biztosítani akarják jövőbeli finanszírozásukat. Az 
uniós médiatámogatások tehát olyan függőséget teremtenek az euró-
pai médiaszektorban, amelyben a szerkesztőségek önként adják fel 

függetlenségüket és öncenzúrát gyakorolnak, gyakorlatilag az unió 
kommunikációs stratégiáját terjesztő szócsővé válnak. 

Első körében támogatottak  

Médium Összeg 
Magyar Hang 10 millió forint 
Átlátszó 10 millió forint 
Debreciner 10 millió forint 
Borsod24, Szol24 és Szabolcs24 9,3 millió forint 
Szabad Pécs 4 millió forint 
Greenfo 5 millió forint 
Klubrádió 5,1 millió forint 
Jelen hetilap 9,6 millió forint 
444 10 millió forint 
Qubit 6,5 millió forint 
Magyar Narancs 10 millió forint 
Az Élet meg Minden podcast 3,4 millió forint 
Nyugat.hu 5 millió forint 
Tilos Rádió 10 millió forint 
Telex 7,8 millió forint 

Második körben támogatottak  

Élet és Irodalom 4,5 millió forint 
Fókusz Stúdió 5,2 millió forint 
Magyar Narancs 3,8 millió forint 
Szegeder 2,1 millió forint 
eNyugat.hu 5,2 millió forint 
Revizor Online 4,6 millió forint 
Első Pesti Egyetemi Rádió 5 millió forint 

4. táblázat A Szabad Média Pályázatain kiválasztott pályázó 



14 
 

6. A magyar médiafelügyelet pártatlan, nem 
politikai alapon hozza döntéseit 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanács (NMHH) határo-
zatainak vizsgálatából29 kiderül, hogy a nemzeti médiahatóság 
legtöbbször formai, és nem tartalmi kérdésekben bünteti a médiumo-
kat, míg a kormánybarát és kormánykritikus oldal egyaránt szankciók 
alá esik, amennyiben az NMHH megállapítja a jogszabálysértést. Az 
NMHH 2024. január – december között összesen 87 esetben hozott ha-
tározatot magyarországi médiumok megbüntetéséről. Határozatai 
előírhatnak bírság megfizetésére vagy közlemény közzétételére irányuló 
kötelezettséget, vagy felszólíthatják az adott médiumot, hogy a jövőben 
tartózkodjon a jogsértő magatartástól 

2024 során 87, szankciót megállapító határozatából 20-ban az NMHH 
nem döntött pénzbírságról, 20 határozatban pedig a bírság teljes ösz-
szege nem haladta meg az 50 ezer forintot. Tehát a szankciót 
megállapító határozatainak közel felében nem, vagy csak viszonylag kis 
mértékben büntette anyagilag az NMHH a jogsértő médiumokat. To-
vábbi 22 esetben 50-100 ezer forint között mozgott a bírság teljes 
összege, s csak a maradék 25 esetben haladta meg a pénzbírság teljes 
összege a 100 ezer forintot, ebből 12 esetben az 1 millió forintot is. A 12 
darab 1 millió forint fölötti pénzbírságot három médiumnak, az RTL-nek, 
a Rádió 1-nek és a TV2-nek kellett megfizetnie.  

2024 során a Rádió 1 esetében 4 határozatban döntött az NMHH (mind-
egyik esetben több mint 6 millió forint bírságról) a Balázsék című műsor 
szankcionálásáról, mindegyik esetben a korhatárra vonatkozó előírások 
megsértését büntette a Hatóság. A TV2 ellen 3 darab 1 millió forintot 
meghaladó bírságot rótt ki az NMHH 2024-ben, szintén korhatári kate-
góriába sorolás és sugárzási időpontra vonatkozó törvényi előírások 
megsértésére hivatkozva. A maradék 5 esetben az RTL-t szankcionálta 

a Hatóság, ebből 3 esetben a Sztárbox-ot, egyben az RTL „Kanapéhu-
szárok” című műsorszámát, korhatártúllépésért, a fennmaradó egy 
esetben pedig a csatorna „Reggeli” című műsorszámát a „kiszolgálta-
tott helyzetben lévő személyek öncélú és sérelmes bemutatását” tiltó 
törvény megsértése miatt. Az NMHH 2024 során kiszabott legnagyobb 
összegű büntetése az RTL-t sújtotta. A csatornának 30 millió forint bír-
ságot kellett fizetnie, a levetített erőszak hibás korhatári besorolása 
miatt.30 

Az esetek döntő többségében az NMHH a médiatartalom-szolgáltató-
kat formai követelmények megsértéséért szankcionálta. 
Leggyakrabban a műsorszolgáltatók adatszolgáltatási, beszámolási és 
műsorkvóta-kötelezettségeiket sértették meg. Számos műsorszolgál-
tató (például rádiók) szerződésben vállalják, hogy milyen arányban 
sugároznak például zenei és közéleti műsorszámokat – amennyiben 
ezen arányoktól eltérnek, az NMHH ellenőrizheti és adott esetben 
szankcionálhatja a műsorszolgáltatókat. Az NMHH határozatai kisebb 
arányban születtek korhatárra vagy reklámok közzétételére vonatkozó 
előírások megsértése miatt. 

Az NMHH kevés számú döntése hozható összefüggésbe a szankcionált 
médiatartalom-szolgáltató által közölt politikai tartalommal. Ezekben 
az esetekben, 2024 során, a kormánybarát médiát büntette meg a Ha-
tóság. A HírFM-et és a HírTV-t a Bayer show tartalmáért szankcionálták, 
míg a TV2-t „A Parlamentben fogdosta magát Magyar” című műsorszám 
közléséért szankcionálták.  

A fentiek alapján megállapítható, hogy az NMHH pártatlanul dönt hatá-
rozataiban, a médiatartalom-szolgáltatókat kizárólag a törvényi és 
formai előírások megsértése miatt ítéli pénzbírságra. 



15 
 

7. A kormányzati tájékoztatás és a közérdekű 
adatokhoz való hozzáférés az uniós gyakorlatnál 
hatékonyabban működik 

A magyar kormány transzparens tájékoztatási gyakorlatot folytat, annak 
elemei ötvözik a demokratikus államok parlamentáris gyakorlatát, a 
sajtószabadság jegyében parlamenten kívüli formában is rugalmasan 
biztosítják a szabad tájékoztatás feltételeit, és az Európai Unió tagálla-
maival megegyező standardok mentén szavatolják a közérdekű 
adatokhoz való hozzáférést.  

A kormányzati tevékenység transzparenciáját az országgyűlésen ke-
resztül – még a parlamentáris demokráciákban is ritka gyakorlatként – 
az ún. azonnali kérdések31 biztosítják leglátványosabban. Magyarorszá-
gon is érvényes a kormány több demokratikus rendszerben is 
megszokott tájékoztatási kötelezettsége interpellációk vagy írásbeli kér-
désekre adott válaszok formájában. Ezen túl a Magyar Országgyűlés a 
brit parlamentáris gyakorlatból emelte át azt a számonkérhetőségi al-
kalmat, amely bármely képviselőnek biztosítja a miniszterelnökhöz 
szóban, nyilvánosan és közvetlenül intézett szabad (előre nem egyezte-
tett) kérdések feltételének lehetőségét, amelyeket – amennyiben ezt a 
képviselő igényli – a kormányfő köteles személyesen és a kérdés el-
hangzását követően azonnal megválaszolni. Minthogy ezen azonnali 
kérdésekre (és válaszokra) a parlament plenáris ülésein kerül sor, így 
azokról a nyilvánosság az élő közvetítéseken keresztül azonnal tájéko-
zódhat, de mind a kormánybarát, mind a kormánykritikus 
sajtótermékek tudósításaiban is nagy teret kapnak a gyakran agresszív 
és személyeskedő ellenzéki támadások és az azokra adott miniszterel-
nöki válaszok.  

A magyar kormány 2015 márciusában bevezette a kormányzati transz-
parenciát tovább erősítő ún. Kormányinfó intézményét, amely 
keretében a Miniszterelnökséget vezető miniszter és a kormányszóvivő 
minden kormányülést követően (általában a következő napon) szemé-
lyesen, több órás sajtótájékoztató keretében tájékoztatják a 
nyilvánosságot a kormány aktuális döntéseiről, és válaszolnak a teljes 
hazai médiaspektrumból érkező kormánybarát és kormánykritikus új-
ságírók spontán kérdéseire, melyek bármilyen témát érinthetnek. A 
Kormányinfók legitimitását és népszerűségét igazolja, hogy 2015 már-
ciusa és 2025 szeptembere között több mint 310 ilyen alkalomra került 
sor32.  

A kormányzati (állami) működés akár bírósági úton is kikényszeríthető 
ellenőrzési lehetősége, a közérdekű adatokhoz való hozzáférés Magyar-
országon az uniós sztenderdeknek megfelelően biztosított, amelynek 
szabályait az információs önrendelkezési jogról és az információsza-
badságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) rögzíti. Mind a törvényi 
szabályozás, mind pedig annak gyakorlati megvalósítása az Európai 
Unió más tagállamaihoz hasonló, sőt helyenként a kormányra nézve 
azoknál szigorúbb, az adatigénylőket támogató eredményeket mutat.  

Magyarországon az állam médiával kapcsolatos költései nemcsak köz-
ismertek, de közéleti vita tárgyai is. A közmédiának szánt költségvetési 
támogatás összege,33 az állami reklámhirdetések összegei szintén hoz-
záférhetőek és rendszeresen képezik elemzések tárgyát a magyar 
kormánykritikus médiában34. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer-
ben figyelemmel kísérhetőek a közbeszerzések, illetve (az EU-s 
gyakorlattal ellentétben) a konkrét szerződések is letölthetőek35. 

Miután az Európai Unió milliós nagyságrendben finanszíroz médiumo-
kat, az elosztószervezeteken keresztül kiosztott pénzek nehezen 
visszakövethetőek a nyilvánosság számára, ezáltal pedig korlátozottan 



16 
 

érvényesül az átláthatóság gyakran éppen azokkal a médiumokkal kap-
csolatban, amelyek rendszeresen kérik számon Magyarországon a 
transzparenciát. Problémás azonban az EU által közvetlenül finanszíro-
zott médiáról szóló adatokhoz való hozzáférés is. Az Unió nagyjából 1-
1,5 év csúszással közzéteszi a szerződő felek nevét és a szerződéses 
összeget a Financial Transparency System nevű adatbázisában36, azon-
ban ahogy a Nézőpont Intézet korábbi Jogállamisági jelentései 
bemutatták ez az adatbázis helytelenül és inkonzisztensen regisztrált 
szervezetek sokaságából áll, amelyek mind megnehezítik a keresést, így 
az információhoz való tényleges hozzáférést. A rendszer további súlyos 
visszáságának tudható be, hogy az EU által közvetlenül támogatott mé-
diumok és a Bizottság között létrejött szerződések nem nyilvánosak – 
így (bár a szerződő felek neve és a szerződéses összeg ismert) a szerző-
dés pontos részletei, illetve a támogatott tevékenység nem 
megismerhető a nyilvánosság számára. Ezzel szemben Magyarorszá-
gon az üzleti adatok széleskörű nyilvánossága biztosított: mind a 
vállalkozások, mind pedig a civil szervezetek éves beszámolói korláto-
zásmentesen és ingyenesen hozzáférhetőek mindenki számára.  

Amennyiben a médiapiac szempontjából az adatokhoz való hozzáférés 
másik releváns tényezőjét vizsgáljuk (a médiának van-e hozzáférése 
közérdekű adatokhoz), szintén erős korlátok tapasztalhatók az Európai 
Unió gyakorlatában. Az Európai Ombudsman évről évre arról számol be, 
hogy növekszik az igény az EU-s dokumentumokhoz való hozzáférésre, 
az EU intézményei azonban rendszeresen a határidőkből kicsúszva vá-
laszolnak ezekre a kérelmekre, és indokolatlan esetekben is 
megtagadják azokat. Az Ombudsman különjelentése szerint a Bizottság 
a kérelmek 16 százalékában, míg a fellebbezések 86 százalékában lépte 
túl a kérelmek elbírálásának határidejét. A jelentés szerint a kérelmezők 
akár 9-15 hónapot is vártak a Bizottság válaszára azzal kapcsolatban 
(jelentősen túllépve a 30 napos határidőt), hogy hozzáférhetnek-e a 

kívánt dokumentumhoz37. A jelentős határidő-túllépések rávilágítanak 
arra, hogy a média dokumentumokhoz való hozzáférése nem kielégítő, 
hiszen a határidők kitolásával az újságok által feltárni kívánt ügyek ak-
tualitásukat veszíthetik.  

Magyarországon, ha perre jut egy adatigénylési ügy, a magyar bíróságok 
rövid időn belül, soron kívül járnak el.38 Adatperes elsőfokú ítéletek így 
akár 1-2 hónap alatt is születhetnek.39 



17 
 

8. A magyar közmédia arányosan jeleníti meg a 
kormánypárti és kormánykritikus szereplőket 

Az Alkotmánybíróság állásfoglalása,40 valamint a médiatörvény vonat-
kozó előírásai41 mentén a közmédia vezető hírműsorainak tartalmi 
vizsgálata is azt mutatja, hogy azok arányosan jelenítik meg a kormányt, 
a kormánypárt(ok)at és az ellenzéket. A hírszolgáltatásokban bevett ún. 
francia modellben ugyanis, amelyet a Francia Médiatanács (CSA) vo-
natkozó rendeletében42 fogalmazott meg, a háromharmados 
szabálynak kell érvényesülnie, miszerint a kormánynak, a kormány-
párt(ok)nak, valamint a parlamenti ellenzéknek ugyanakkora arányban 
(egyharmad-egyharmad-egyharmad) kell szerepelnie. A francia rende-
letet 2000-ben tovább pontosították, miszerint az ellenzéknek jutatott 
idő nem lehet kevesebb, mint a kormánynak és a kormánypárt(ok)nak 
jutó idő fele és az ellenzék fogalmába belefoglalták a parlamenten kívüli 
politikai ellenzéket is.43 

Az NMHH havi rendszerességgel közzétesz egy elemzést, amelyben a 
politikai szereplők hírműsorokban való megjelenését összegzi, különb-
séget téve az idézés és az élőszóban elhangzó nyilatkozat között.44 2024 
januárja és decembere között az NMHH által elkészített esetszám-
elemzések összegzése alapján megállapítható, hogy a magyar közmé-
diában is a francia modellhez hasonló arányban jelenik meg az ellenzék, 
a kormány és a kormánypártok (4. ábra).45 A megjelenések 67 százalé-
kában a kormányt vagy a kormánypártokat (Fidesz és KDNP) 
szerepeltette a közmédia, míg ennek az aránynak a felében (33 száza-
lék) szerepelt az ellenzék. A francia modell 2000-es pontosításához 
híven a közmédia a parlamenten kívüli ellenzék, a Tisza Párt képviselői-
nek is lehetőséget adott a megjelenésre. Az áprilistól (Tisza Párt 
megjelenése az NMHH elemzéseiben) decemberig tartó 9 hónapban át-
lagosan az összes szereplés (élőszóbeli, vagy amikor idézik 

gondolataikat) 10 százalékában a Tisza Párt képviselőit jelenítette meg 
a közmédia. A kormánykritikus média (RTL) is több mint az összes sze-
replés felében a kormány és a kormánypártok képviselőivel, illetve 
kijelentéseivel foglalkozik. A kormánykritikus média a közmédiához vi-
szonyítva 8 százalékkal kevesebb esetben foglalkozott a 
kormánypártokkal és a kormánnyal. A kormánybarát média (TV2 és 
HírTV) a közmédiánál nagyobb arányban jelenítette meg a kormányt és 
a kormánypártokat, és mindössze a megjelenések 28 százalékát szánta 
az ellenzékre. Csupán a kormány szempontjából vegyes tartalmat szol-
gáltató ATV esetében állapítható meg, hogy az esetek abszolút 
többségében az ellenzék szereplőit és gondolatait szerepeltette és nem 
pedig a kormányt és kormánypártokat. 

Ha azonban a szereplések másodpercekben mért hosszát vesszük fi-
gyelembe, akkor a kormány és kormánypártok enyhe túlsúlya látható. 
Ennek legfőbb oka, hogy a Tisza Párt vezetői nem állnak szóba a közmé-
diával, sőt annak újságíróit több alkalommal is megfenyegették.46 Az 
összes szereplés beszédidejének 83 százaléka a kormánynak és a kor-
mánypártoknak, a fennmaradó beszédidő (17 százalék) pedig az 
ellenzék képviselőinek jut. 2024 áprilisa óta a közmédiában az összes 
szereplés beszédidejének 4 százaléka a Tisza Párt élő- vagy idézett sze-
repléses megjelenéséhez volt köthető. 



18 
 

 



19 
 

Jegyzetek 

 
1 A médiafogyasztási szokások vizsgálatához az Observer által 2024. október-
novemberben készített 4000 fős, a felnőtt magyar lakosságra nem, kor, lakó-
helytípus szerint reprezentatív kutatás eredményei szolgáltak alapul, mely a 
releváns televízió- és rádióhírműsorok, illetve a nyomtatott és online médiu-
mok nézettségét azok „tegnapi” fogyasztására vonatkozó kérdésekkel mérte 
fel. A vizsgált médiumokat kvalitatív tartalomelemzéssel kormánybarát, kor-
mánykritikus, illetve vegyes kategóriákba soroltuk (1. táblázat). 
2 DW: German institutions depart X, a day after Musk's Weidel talk, (letöltés 
dátuma: 2025. 09. 14.) 
3 Népszava: „Hátravinni, agyonlőni” – Magyar Péter megölésére buzdított egy 
internetes kommentelő, (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 
4 KSH: A háztartások internetkapcsolat típusainak aránya, (letöltés dátuma: 
2025. 07. 10.) 
5 KSH: Televíziószolgáltatás előfizetéseinek száma előfizetői csomagok szerint 
negyedévente, (letöltés dátuma: 2025. 07. 10.) 
6 KSH: A mobil-előfizetések száma és a mobilhálózatból kiinduló hívások 
száma és időtartama, adatforgalma, (letöltés dátuma: 2025. 07. 10.) 
7 MindigTV: Televíziós műsorszórás - mindigTV, (letöltés dátuma: 2025. 07. 10.) 
8 A társaságok vizsgált nyilvános üzleti mérlegei a 2024-es évre vonatkoznak. 
Az összes bevétel a beszámolók alapján az értékesítés nettó árbevétele, az ak-
tivált saját teljesítmény értéke, egyéb bevételek és a pénzügyi műveletek 
bevételeinek összege. 
9 Portfolio: RTL: sok pénzt kerestünk már Magyarországon, nem baj, ha ez át-
menetileg csökken, (Letöltés dátuma: 2025.08.21.)  
10 Index: Belföld - Pert vesztett az RTL, több mint félmilliárd forintot kell kifizet-
niük, (Letöltés dátuma: 2025.08.21.)  
11 Portfolio: Bejártuk az RTL új székházát - Képeken a látványos épület, (Letöltés 
dátuma: 2025.08.21.)  
12 Az elemzés 2025. szeptember 16-án zárult. 
13 NMHH: Sajtótermékek listája, (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 
14 2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommuniká-
cióról (Mttv.) 41§ (1)  
15 Mttv. 41§ (2) 

16 YouTube: ZSHOW Time, (Letöltés dátuma: 2025.08.21.) 
17 YouTube: JÓLVANEZÍGY, (Letöltés dátuma: 2025.08.21.) 
18 YouTube: Bödőcs Tibor, (Letöltés dátuma: 2025.08.21.) 
19 YouTube: Pottyondy Edina, (Letöltés dátuma: 2025.08.21.) 
20 A külföldi finanszírozásból működő kormánykritikus médiumokról szóló feje-
zet a Szuverenitásvédelmi Hivatal információin alapul 
21 Ursula von der Leyen: Ursula von der Leyen elnök 2025. évi értékelő beszéde 
az Unió helyzetéről, (letöltés dátuma: 2025.09.17.) 
22 Erdélyi Péter, a 444.hu korábbi lapigazgatója beszélt erről idén április-
ban egy nemzetközi újságíró szervezet rendezvényén. YouTube: From 
funding crisis to opportunity: ideas and solutions in a post-USAID landscape, 
(letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 
23 A USAID Közép-Európa Programjának elsődleges partnerei az NDI, a The Ger-
man Marshall Fund of the United States [GMF], a Zinc Network Limited, és a 
Dexis Consulting Group, valamint ezek európai leányszervezetei illetve partne-
rei (az NDI Europe, a Transatlantic Foundation, a Zinc Network Limited) voltak. 
24 Az Internews európai médiatérben betöltött szerepéről bővebben lásd: Szu-
verenitásvédelmi Hivatal: Az Internews szerepe a magyar média 
befolyásolásában (2025. március 19.), (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 
25 A Journalismfund Europe és az Investigative Journalism for Europe által koor-
dinált programokon keresztül finanszírozták például a Telex, a Transtelex, a 
444, a K-Monitor, a Vsquare, az Átlátszó, az Átlátszó Erdély, a HVG, a Nyugat.hu 
és a Debreciner portálokon megjelent, Magyarországot lejárató cikkeket. Jour-
nalismfund Europe: Journalists, (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.). Erdélyi Péter, 
a 444.hu korábbi lapigazgatója által vezetett Fenntartható Médiaközpont is a 
külföldi támogatások megszerzésében és elosuztásában segíti a magyar háló-
zati sajtót. A szervezet partnerei többek között a USAID, az MDIF és a Zinc 
Network is. 
26 Az Internews európai médiatérben betöltött szerepéről bővebben lásd: Szu-
verenitásvédelmi Hivatal: Az Internews szerepe a magyar média 
befolyásolásában (2025. március 19.), (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 
27 A főként amerikai és brit kormányzati megbízásokból élő Zinc Network Limi-
ted és nemzetközi partnerei legkésőbb 2018 óta dolgoznak az európai, és 

https://www.dw.com/en/german-institutions-depart-x-a-day-after-musks-weidel-talk/a-71266331
https://nepszava.hu/3291074_internetes-agresszio-gyanusitas-magyar-peter-halalos-fenyegetes-kommenteles-bortonbuntetes
https://nepszava.hu/3291074_internetes-agresszio-gyanusitas-magyar-peter-halalos-fenyegetes-kommenteles-bortonbuntetes
https://www.ksh.hu/stadat_files/ikt/hu/ikt0016.html
https://www.ksh.hu/stadat_files/ikt/hu/ikt0037.html
https://www.ksh.hu/stadat_files/ikt/hu/ikt0037.html
https://www.ksh.hu/stadat_files/ikt/hu/ikt0005.html
https://www.ksh.hu/stadat_files/ikt/hu/ikt0005.html
https://mindigtv.hu/televizios-musorszoras
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20240514/rtl-sok-penzt-kerestunk-mar-magyarorszagon-nem-baj-ha-ez-atmenetileg-csokken-685881
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20240514/rtl-sok-penzt-kerestunk-mar-magyarorszagon-nem-baj-ha-ez-atmenetileg-csokken-685881
https://index.hu/belfold/2024/11/02/rtl-magyarorszag-jogsertes-birosag-szepesi-ugyvedi-iroda-szepesi-istvan-olimpikon-karterites-perkoltseg/?token=fa020ab0c6a5a5fbc9cc7ced9a660abb
https://index.hu/belfold/2024/11/02/rtl-magyarorszag-jogsertes-birosag-szepesi-ugyvedi-iroda-szepesi-istvan-olimpikon-karterites-perkoltseg/?token=fa020ab0c6a5a5fbc9cc7ced9a660abb
https://www.portfolio.hu/ingatlan/20240909/bejartuk-az-rtl-uj-szekhazat-kepeken-a-latvanyos-epulet-708607
https://sajtopub.nmhh.hu/sajto_kozzetetel/app/search.jsp
https://www.youtube.com/channel/UCgmQe7EGBy9Dkb4q1lMkJiQ
https://www.youtube.com/@jolvanez
https://www.youtube.com/@bodocstiborofficial
https://www.youtube.com/@pottyondyedina
https://europa.eu/newsroom/ecpc-failover/pdf/speech-25-2053_hu.pdf
https://europa.eu/newsroom/ecpc-failover/pdf/speech-25-2053_hu.pdf
https://www.youtube.com/live/wFLx_N40bcc?si=LuetKy55lWs_MpZh&t=228
https://www.youtube.com/live/wFLx_N40bcc?si=LuetKy55lWs_MpZh&t=228
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/az-internews-szerepe-a-magyarorszagi-media-befolyasolasaban
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/az-internews-szerepe-a-magyarorszagi-media-befolyasolasaban
https://www.journalismfund.eu/journalists?field_address_country_code=HU
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/az-internews-szerepe-a-magyarorszagi-media-befolyasolasaban
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/az-internews-szerepe-a-magyarorszagi-media-befolyasolasaban


20 
 

 
különösen a kelet-közép-európai országok közvéleményének szisztematikus 
átformálásán. Munkájukat az Open Information Partnership nevű ernyőszerve-
zeten keresztül koordinálják, amelynek Magyarországon a Political Capital és 
az Átlátszó is tagja. A Zinc Brüsszelből is rendszeresen kap megrendeléseket. 
A cég már az Európai Bizottság 2018 év végén nyilvánosságra hozott „Dezinfor-
mációval szembeni cselekvési tervének” elkészítésében is részt vett. 
28 Erről bővebben lásd: Szuverenitásvédelmi Hivatal: A USAID-botrány magyar-
országi korrupciós szálai (2025. március 6.), (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 
29 Az elemzés a Médiatanács 2024.01.01. és 2024.12.31. közötti határozatainak 
vizsgálatára terjedt ki. NMHH: Jogalkotás és jogalkalmazás, (letöltés dátuma: 
2025. 09. 16.)  
30 2024. április 9-én hozott NMHH-határozat 
31 Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 43. §  
32 gulyasgergely.hu: Kormányinfó, (letöltés dátuma: 2025.09.16.) 
33 mfor.hu: Közmédia-mérleg: nem volt elég a 140 milliárd forint sem, (letöltés 
dátuma: 2025. 09. 16.)  
34 Telex: A kormánybarát médiának dobott 441 milliárd forintos jutalomfalat 
már megakadhat az EU torkán, (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.)  
35 EKR: Kulcsszavas keresés, (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 
36 European Commission: Financial Transparency System, (letöltés dátuma: 
2025. 09. 16.) 
37 Nézőpont Intézet: 2019-2024 Jogállamisági jelentés, (letöltés dátuma: 2025. 
09. 16.) 
38 infoszab.hu: Adatszolgáltatási mátrix, avagy ki kicsoda az információszabad-
ság terén, (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 
39 atlatszo.hu: 2023-tól egyszerűbb hozzáférni a közérdekű adatokhoz, de nem 
mindhez és nem is mindenkinek, (letöltés dátuma: 2025. 09. 16.) 

40 2021. június 22-én kelt 22/2021. {VII. 13.} határozat a kiegyensúlyozott tájé-
koztatásról 
41 2010. évi CIV. törvény 13.§ 
42 legifrance.gouv.fr: CONSEIL SUPERIEUR DE L'AUDIOVISUEL (CSA) Recom-
mandation no 94-2 du 20 septembre 1994 du Conseil supérieur de 
l'audiovisuel à l'ensemble des services de télévision en vue de l'élection prés-
identielle, (Letöltés dátuma: 2025.08.21.) 
43 Monitoring Television Across Europe: Television across Europe: regulation, 
policy and independence, France, (Letöltés dátuma: 2025.08.21.) 
44 Az NMHH 9 műsort vizsgál 7 műsorszolgáltatón (M1, Duna, Kossuth Rádió, 
RTL, TV2, ATV és HírTV) a bennük megjelenő szereplők, témák és beszédidő 
szempontjából. A közszolgálati média vizsgált műsorai: MTV1 esti híradó, Duna 
TV Híradó, Jó reggelt, Magyarország!, Déli Krónika, Esti Krónika, a kormánybarát 
média vizsgált műsorai: Tények (TV2) és Híradó (Hír TV), a kormánykritikus mé-
dia vizsgált műsora: RTL Híradó, a vegyes média vizsgált műsora: ATV Híradó. 
45 Az NMHH januártól decemberig vizsgálta a kormány szereplői mellett, a Fi-
desz, a KDNP, az MSZP, a Jobbik, az LMP, a DK, a Párbeszéd, a Momentum és a 
Mi Hazánk megjelenését. Az MKKP és a TISZA médiaszereplései azonban csak 
2024 áprilisától kezdődően elérhetőek, hiszen például a TISZA Párt nem számí-
tott a magyar közélet meghatározó szereplőjének addig, amíg Magyar Péter át 
nem vette a párt vezetését 2024 júniusában. 
46 Magyar Péter és párttársai számos meghívást utasítottak vissza: 2024 során 
a közmédiában, 2024 októberében pedig egyenesen a közmédia bojkottjára 
hívták fel szavazóikat. Az elmúlt időszakban számos alkalommal, amikor a köz-
média újságírói megjelentek a TISZA Párt nyilvános rendezvényein, Magyar 
Péter – ahelyett, hogy megosztotta volna politikai üzeneteit a közmédia hallga-
tóival – fenyegetően és elutasítóan viselkedett a közmédia alkalmazottaival 
szemben. 

https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/a-szuverenitasvedelmi-hivatal-feltarta-a-usaid-botrany-korrupcios-szalait
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/a-szuverenitasvedelmi-hivatal-feltarta-a-usaid-botrany-korrupcios-szalait
https://nmhh.hu/szakmai-erdekeltek/jogforras?fac_content_type=hatarozat&_clearfacets=1&_clearfilters=1
https://gulyasgergely.hu/kormanyinfo/page/17
https://mfor.hu/cikkek/makro/kozmedia-merleg-nem-volt-eleg-a-140-milliard-forint-sem.html
https://telex.hu/gazdasag/2025/05/12/tiltott-allami-tamogatas-hirdetes-mediapiac-europa-bizottsag-panasz-magyar-hang
https://telex.hu/gazdasag/2025/05/12/tiltott-allami-tamogatas-hirdetes-mediapiac-europa-bizottsag-panasz-magyar-hang
https://ekr.gov.hu/ekr-szerzodestar/hu/szerzodesLista
https://ec.europa.eu/budget/financial-transparency-system/index.html
https://nezopont.hu/images/sajto-kozlemenyek/2024-11-20/Jogallamisag-az-Europai-Unio-intezmenyeiben_HU_1118.pdf
https://infoszab.hu/sites/default/files/2022-12/Adatszolgaltatasi_matrix.pdf
https://infoszab.hu/sites/default/files/2022-12/Adatszolgaltatasi_matrix.pdf
https://atlatszo.hu/kozadat/2023/01/17/2023-tol-egyszerubb-hozzaferni-a-kozerdeku-adatokhoz-de-nem-mindhez-es-nem-is-mindenkinek/
https://atlatszo.hu/kozadat/2023/01/17/2023-tol-egyszerubb-hozzaferni-a-kozerdeku-adatokhoz-de-nem-mindhez-es-nem-is-mindenkinek/
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000000185380
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000000185380
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000000185380
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000000185380
https://sciencespo.hal.science/hal-01053946/document
https://sciencespo.hal.science/hal-01053946/document

