MÉDIANÉZŐ KÖZPONT ELEMZÉSE: A KORONAVÍRUS IDEJÉN A FIDESZ SOKKAL JOBB A FACEBOOKON, MINT AZ ÖSSZESÍTETT ELLENZÉK

A Médianéző Központ elemzése a közösségi média pártoldalainak interakcióiról.

A közösségi médiában a koronavírus-válság ideje alatt a Fidesz túlsúlya érvényesült: egy bejegyzése két és félszer annyi felhasználót késztetett reakcióra, mint az ellenzéki pártok üzenetei – derül ki a Médianéző Központ legfrissebb közösségi médiára irányuló elemzéséből. Az ellenzéki oldalon azonban nem beszélhetünk stabil erőviszonyokról.

Pártverseny a közösségi médiában

A járványhelyzet kényszerdigitalizációja jelentősen növelte az internetes adatforgalmat, a netalapú kommunikációt és természetesen kihatott a pártokkal folytatott interakcióra is. Az elmúlt két hónapban, március 4. és május 4. között, a Fidesz sokkal sikeresebbnek bizonyult, mint ellenzéki kihívói. A Fidesz bejegyzéseire összesen 2,8 millió interakció (kedvelés, megosztás, komment) érkezett, míg az összesített ellenzék tekintetében ez a szám mindössze kicsivel több, mint 2,5 millió. Az ellenzéki pártok közötti üzenetverseny nem feltétlenül tükrözi a közvélemény-kutatásokat: az interakciók alapján az ellenzéki pártok közül a Jobbik áll a legjobban (19 százalék), őket követi a DK (12 százalék), majd az MSZP és a Párbeszéd (7,5 illetve 7 százalék), míg a sort az Momentum és az LMP zárja (2, illetve 0,5 százalék).

Beszédes, hogy a vizsgált időszakban a Fidesz mindössze 909 bejegyzést osztott meg, miközben az ellenzék összesen 2004 bejegyzést. A rendelkezésre álló adatokból kiszámítható, hogy egy Fidesz-üzenet átlagosan 3119 Facebook-felhasználót késztetett reakcióra, míg egy átlag ellenzéki bejegyzés csupán 1305-öt. A Facebook Hirdetéstár adatai alapján az is kiderül, hogy a Fidesz ezeket az eredményeket fizetett hirdetések nélkül érte el, azaz közösségi médiahasználata jelentősen hatékonyabb, mint az összesített ellenzéké.

Kormányzati tájékoztatás a közösségi médiában

A kormány a veszélyhelyzet idején az átlagosnál intenzívebb tájékoztatási tevékenységet folytat a koronavírussal szembeni védekezés érdekében, amelynek részeként a közösségi médiafelületek használata is nagyobb hangsúlyt kapott. Ennek jól látható eredménye, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldal a vizsgált időszakban több mint kétszeresére duzzadt: a korábbi 182 ezer kedvelővel rendelkező oldal ma már 380 ezerrel rendelkezik. Azonban ennél is nagyobb változás, hogy ma már 528 ezer személy követi az oldalt, ami háromszorosa a vírus előtti időszaknak. A vizsgált időszakban az adatok szerint ez a közélettel foglalkozó magyar közösségi oldal fejlődött a legnagyobb ütemben (111 százalék), ezek alapján kijelenthető, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldalt tartják az emberek a védekezés elsődleges forrásának a veszélyhelyzet alatt.

 Személyekhez köthető Facebook-profilok

A válság gyors és hatékony kezelése miatt nem meglepő, hogy Orbán Viktor – immár több mint tízéves – Facebook-oldalának kedvelői száma növekedett a legdinamikusabban a magyar politikusok között a koronavírus-járvány időszaka alatt. A 15 legnagyobb interakcióval rendelkező bejegyzés között csak Orbán Viktor és Magyarország Kormánya által közzétett tartalmakat találunk, amelyek a koronavírus elleni harcról és védekezésről szólnak. Ráadásul a vizsgált időszakban közel egynegyedével (180 ezer) növekedett a miniszterelnök kedvelőinek száma a Facebookon, így jelenleg közel 850 ezer kedvelővel rendelkezik. Ez a szám magasabb, mint az őt követő 5 legnépszerűbb ellenzéki pártvezető összesített kedvelőinek száma. A bejegyzései átlagosan 17 ezer interakciót kaptak, nem ritka a 40-50 ezres reakciószám sem, de előfordult olyan is, amely több mint 100 ezer embert késztetett reagálásra.

Történt mindez úgy, hogy a Fideszhez hasonlóan a bejegyzések terjesztése érdekében fizetett hirdetéseket a miniszterelnök oldala egyáltalán nem alkalmazott, míg az ellenzéki pártvezetők összesen közel kétmillió forintot költöttek saját hirdetéseikre, pártjaik ráfordításait nem beleszámolva. Ennek ellenére az ellenzéki térfélen szoros a verseny, de még így is jócskán le vannak maradva: Gyurcsány Ferenc 6 400, Jakab Péter 5 300, Karácsony Gergely pedig 4 600 interakciót tudott átlagosan elérni, míg a legkevesebb reakciót kiváltó pártvezető Tóth Bertalan volt, mindössze 850 átlagos interakcióval.

Módszertan

Az elemzés a Fidesz, a Demokratikus Koalíció, a Párbeszéd, a Magyar Szocialista Párt, a Momentum Mozgalom, az LMP – Magyarország Zöld Pártja és a Jobbik Magyarországért Mozgalom hivatalos Facebook-oldalaihoz kapcsolódó interakciókat (kedvelés, megosztás, komment), kedveléseket és követéseket, valamint vezetőik (Orbán Viktor, Gyurcsány Ferenc, Karácsony Gergely, Jakab Péter, Fekete-Győr András és Tóth Bertalan) oldalához kapcsolódó interakciókat, kedveléseket és követéseket, továbbá hirdetési költségeit vizsgálta 2020. március 04. és 2020. május 04. között. Az interakciókra, kedvelésekre és követésekre vonatkozó adatok forrása: www.socialbakers.com, az adatok lekérésnek dátuma: 2020. május 09. A hirdetési költésekre vonatkozó adatok forrása a Facebook Hirdetéstár: https://www.facebook.com/ads/library/report/?source=archive-landing-page&country=HU. Az adatok lekérésnek dátuma: 2020. május 09.

image_pdf.pdf formátuban mentéshez kattintson ideimage_printA teljes oldal nyomtatásához kattintson ide