A kereskedelmi csatornák nem politizálnak – esti híradók a kampányban

A Nézőpont Intézet hagyományos, negyedévenként megjelenő híradóelemzése mellett elkészítette a választási kampány esti híradóinak elemzését is. Megvizsgáltuk, miként találkoztak a választók a kampánnyal és annak szereplőivel a hírműsorokon keresztül. Az elemzés a választási kampány öt hetének (február 17. és március 23. közötti időszak) hírműsoraira terjed ki. Ebben az időszakban összesen 4588 tudósítás hangzott el a TV2, az RTL Klub, az M1, a Duna Televízió, a HírTV és az ATV esti híradóiban.

Legfontosabb megállapításaink:

• A hivatalos kampány kezdetével nem növekedett a politikai híraktivitás a kereskedelmi csatornákon, így a magyar választópolgár továbbra is ebből a forrásból kaphatja a legkevesebb politikai információt. Az öt hét átlaga a TV2 esetében 16 százalék, az RTL Klub esetében 23 százalék volt – összehasonlításképpen: 2013 III. negyedévében ezek az arányok 17 és 21 százalék. Az országgyűlési választások közeledtével némileg még csökkent is a politikai hírek aránya és száma heti bontásban.
• Az öt legtöbb megjelenést eredményező politikai téma közül kettő a baloldali ellenzéki pártok botrányaihoz kapcsolódott. A vezető téma az ukrán krízis volt, összesen 149 olyan tudósítás jelent meg, amely magyar szempontból foglalkozott e témával. A napirend második vezető témája a Simon Gábor eltitkolt osztrák bankszámlájával kapcsolatos hírek csoportja, amely hírrel 121 beszámoló foglalkozott. Vezető téma volt továbbá a pártok jelöltállítása (98 megjelenés), az őszödi beszéd (76 megjelenés) és a paksi bővítés (66 megjelenés).
• A pártok programjainak az M1 adott teret leginkább. A csatorna közszolgálati kötelességeinek eleget téve a kampány alatt naponta mutatta be az egyes pártok elképzeléseit és terveit, míg a kereskedelmi csatornák csupán a legfontosabb politikai eseményeket emelték napirendjükre.
• Paritásos vizsgálat alapján (kormány, kormánypártok és ellenzéki pártok egymáshoz viszonyított arányai) minden csatornán az ellenzéki szereplők álláspontja jelent meg legnagyobb arányban, e mutató a HírTV esetében 55 százalék, az ATV esetében pedig 56 százalék volt.

Az elemzést innen lehet letölteni.