Politikai tartalom és reklámadó – esti híradók júniusban

Összefoglaló

A Nézőpont Intézet megvizsgálta, hogy június 1-22. között hat televízió-csatorna (TV2, RTL Klub, M1, Duna Televízió, HírTV, ATV) esti híradóiban milyen politikai tartalmak jelentek meg. Két területet jártunk körbe: egyrészt érzékelhető-e elmozdulás a politikai hírek arányát tekintve, illetve, hogy melyek voltak a vezetők témák az egyes csatornák esti híradóiban.

A reklámadó beterjesztését követően a politikai hírek aránya változatosan alakult az egyes csatornákon. A TV2 és az ATV esetében stagnálásról, a HírTV esetében némi csökkenésről, a közszolgálati csatornák esetében pedig hullámzásról beszélhetünk. Egyetlen meghatározó trend rajzolódott ki: az RTL Klub hírműsorában folyamatosan és jelentősen nőtt a politikai hírek aránya június elejétől kezdve. Az RTL Klub esetében a 22. héttel összehasonlítva a 25. hétre megduplázódott a politikai hírek aránya, elérve a 26 százalékot. Ez az adat nagyságrendileg akkora, mint az országgyűlési választást követő héten, tehát egy politikailag rendkívül intenzív időszakban.

Négy vezető téma határozta meg leginkább a politikai napirendet június 1-22. között: a kormányalakítás, a reklámadó, a devizahitelesek megmentése, valamint a baloldal pártok helyzete. Ezek a hírek minden csatornán vezető szerepet kaptak, ugyanakkor az egyes csatornákon számos más téma is hangsúlyosan megjelent. Az arányokat tekintve a kormányalakítás témájával az ATV foglalkozott a legtöbbet (a csatorna esti hírműsorában elhangzó politikai hírek 9 százaléka), míg legkevesebbet az RTL Klub (4,2 százalék). A reklámadóval kapcsolatos tudósítások aránya a kereskedelmi csatornákon volt a legmagasabb: a TV2 műsorában 10,7 százalék, míg az RTL Klub esetében 16,7 százalék volt, amely pont kétszer annyi tudósítást jelent, mint amennyit a devizahitelesek helyzetének tárgyalására szánt a csatorna.

A teljes elemzés innen tölthető le.