ÖTBŐL NÉGY MAGYAR KÉSZÜL AJÁNDÉKKAL KARÁCSONYRA

A magyarok négyötöde idén is ajándékozással készül karácsony ünnepére, azokat viszont főként megtakarításból és jövedelemből vásárolják, a hitelből való költekezésre szinte senki nem készül – derül ki a Nézőpont Intézet kutatásából, amely a magyar társadalom karácsonyi fogyasztási szokásait vizsgálta. A Nézőpont Intézet kérdőíves gazdasági felméréséből az is kiderül, hogy a magyarok 20 százaléka nem tervez ajándékot vásárolni az idei karácsonyra, akik viszont igen, több mint felük 10 és 50 ezer forint között költ a meglepetésekre.

A karácsonyi ajándékvásárlás egy válságálló fogyasztói szokás

A Nézőpont Intézet kutatása alapján a magyarok négyötöde (79 százalék) tervezi, hogy vásárolni fog idén karácsonyi ajándékot. A válaszadók egyötöde (20 százalék) jelezte, hogy idén nem vesz ajándékot. A részletes elemzésből kiderül, hogy szinte a társadalom egésze – kortól, nemtől és lakhelytől függetlenül – hasonlóan vélekedik, kivéve a 60 év felettiek csoportja, ahol az ajándékozási kedv már „csak” 68 százalékos. Ez azzal állhat összefüggésben, hogy a társadalom idősebb része nem feltétlenül az ajándékozás lehetőségét látja az ünnepben, illetve azok beszerzése is körülményesebb lehet már a szépkorúak számára.

A társadalom négyötöde (84 százalék) tízezreket szán ajándékozásra

Azoknak, akik készülnek ajándékot venni, több mint fele (52 százalék) 10 és 50 ezer forint között költ erre az alkalomra. Egyötödük (21 százalék) ennél is többet szán az ajándékozásra, 50 és 100 ezer forint közötti összeget. A társadalom 11 százaléka 10 ezer forintnál kevesebbet tervez költeni ajándékozásra, de pont ugyanennyien (11 százalék) vannak azok is, akik karácsonyi büdzséje 100 ezer forint feletti. Jelentős eltérés fedezhető fel a felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében: köztük már 26 százaléknyian 50 és 100 ezer forint között költenek, 17 százalékuk pedig 100 ezer felett. Az alapfokú és középfokú végzettséggel rendelkezők fogyasztási szokása hasonló az országos átlaghoz, illetve más demográfiai bontás sem mutat jelentős különbséget.

A magyarok főként jövedelemből és megtakarításból fedezik karácsonyi kiadásaikat, a hitelezés teljesen visszaszorult

A magyarok kétötöde (40 százalék) megtakarításait is felhasználja a karácsonyi vásárlás során, többségük (58 százalék) viszont jövedelméből tervezi az ünnepi költekezést. Mindössze a magyarok 1 százaléka jelezte, hogy ünnepi kiadásait hitelből tervezi finanszírozni. Minél magasabb az elkölteni kívánt összeg, annál nagyobb arányban használják fel megtakarításaikat a magyarok. A 10 ezernél kevesebbet költők 36,7 százaléka nyúl megtakarításaihoz, 10 és 50 ezer között az arány 37,4 százalék, 50 és 100 ezer között már 42,9 százalék, s 100 ezer felett pedig eléri már a 47,2 százalékot. A hitelezés szinte teljesen visszaszorult, egyedül a 100 ezer feletti költéseknél jelezték enyhén magasabb arányban (3 százalék), hogy élnek a hitelezés lehetőségével, amely a statisztikai hibahatárt is figyelembe véve továbbra is szerény arány.

Módszertan

A Nézőpont Intézet legfrissebb közvélemény-kutatása december 4-6. között 1000 fő telefonos megkérdezésével készült. A minta minden kutatás esetében reprezentatív a 18 évesnél idősebb lakosságra nem, kor, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint. 1000 fős mintanagyság és 95 százalékos megbízhatósági szint esetén a mintavételi hiba ± 3,16 százalék. Bázis = teljes felnőtt népesség.